Slik starter du uken best!

Det er ikke bare p TV3 at det ?endelig er mandag?. Snart leser du det som ogs kan bli din beste start p uken, for komme i bedre form.

Det er mange mter starte en ny uke p, men la denne starte p en sunnere mte enn ellers. Her er en liste med gode rd og ider for hvordan dette kan bli din beste uke p lenge.

image253

Slutt p sommeren=slipp ut magen
Dette er ikke mine ord, men hva folk kan f seg til si nr de fler at kroppsfokuseringen etter en varm (?) sommer har vrt for stor. Vinter er for mange hviletid med mindre fokus p trening og kosthold, og mer innetid p sofaen. Dette er s feil som det kan bli!
Nr tror du det er best, og mulig, komme i form til sommeren? De fleste vil kanskje ikke innrmme det, men mange har en tendens til tro siste uka av mai..
Og ja, som du kanskje skjnner n, dette er feil! Du bruker mneder p komme i form, s gi deg selv derfor god tid.
12310-162

En forklaring p begrepet "deffing" gir en pekepinne p hvordan du kan g ned noen kilo, uten miste muskler eller bli slapp i kroppen. Les mer her

Vitaminer
Vi fr dessverre i oss lite vitaminer og mineraler i vanlig "sunn" norsk mat, og et tilskudd i form av vitamin- og fettsyrer er anbefale. Dette er med p holde muskulatur og forbrenningen i gang, og gir i tillegg goder som sunnere hud, hr og negler.

For de av dere som s "Fra Hollywood til Parkveien" med Jan Thomas i gr, kunne ogs se at stylisten og moteeksperten spiser "piller" til frokost for holde seg i form, og er med dette med p vise at kosttilskudd ikke bare er for "bolere".

Slik trener du magen
Min erfaring fra helsestudioer er at de som trener minst er de samme som alltid skal overtrene magen. Det kan virke som de tror at det gr an bare trene et par ganger i ret, men til gjengjeld trene magen s mye hver gang at det holder for mneder om gangen.. Ved siden av dette har du de som kan f seg til trene magen seks ganger i uken. Ingen av delene er riktig!
12310-154

Som jeg tidligere har prvd forklare, spesielt dere jenter, er to ganger i uken mer enn nok trene magen direkte. Dette skyldes at dere fr s mye magetrening indirekte gjennom andre velser (om dere flger mitt opplegg da) at dette skal holde. I tillegg trenger ogs magen hvile, s ikke overtren!

g er bedre enn lpe
Vel, en sannhet med visse modifikasjoner. g, i hvert fall jevnlig og mye, er betydelig bedre for magerutene og formen enn lpe spurt en sjelden gang. Blir litt som historien om skillpadden og haren, som du kanskje kjenner til?

Mitt program
Nei, jeg snakker ikke om et tv-program, men hvordan jeg legger opp uken med hensyn til trening. Dette er ogs noe du br gjre, rett og slett for kunne planlegge uken og passe p at du fr trent hele kroppen i lpet av de dagene du har til rdighet. Som du kan se av mitt programhar jeg en hard uke med trening alle dager bortsett fra torsdag, men du br legge opp etter hvordan din uke ser ut. Har du bare tid til tre dager i lpet av en uke, s srg for at du fr presset inn alle muskelgruppene p disse dagene.

Slik spiser du
Store deler av befolkningen spiser brdskiver til frokost, lunsj og kvelds, og foruten en strre middag- gjerne med mye poteter- "lever" det norske folk p brd! Er det rart vi legger p oss rundt magen, og har magesmerter?

Personlig elsker jeg et godt brd, og selv om jeg vet bedre kan jeg g p den samme feilen hver dag. Men jeg begrenser det til frokost og eventuelt et mltid til, og supplementerer med mye annet bra i lpet av et dgn, i tillegg til at brdtypen som jeg spiser i seg selv ikke er s ille.

En enkel oppskrift p et sunt kosthold er at du br ligge p ca. 15-20% protein, 15-20% fett og resterende karbohydrater. I tillegg br du fordele dette over fem-seks mltider, og aldri overspise. aldri fle seg kjempesulten eller stappmett, er ogs en grei kjreregel.

Ved siden av dette br du drikke mye vann, ikke ryke eller drikke alkohol mer enn bitte litt fordelt over uken. Og hvordan du gjr det blir ikke min sak..

Ha en fortryllende mandag, og lykke til!

Hilsen
Cornelis
12310-162


HVORDAN STARTET DIN UKE?

Hatt en fin helg?

Hilsen gutten i LA :)


12310-166

DIN BESTE UNNSKYLDNING AKKURAT N

For ikke trene..

Aldri har det vel vrt lettere vre sofagris i Oslo omrdet. trene ender jo som oftest med svette og et hyt forbruk av vann, og akkurat n er det jo nrmest umulig oppdrive nettopp dette..

N skal alt vann kokes, og ikke nok med det; det m helst kokes leeenge. Og som om ikke dette var nok, er det s si umulig oppdrive vann pflaske i butikkene ogs. Nr du er vandt med vanlig vann, blir liksom ikke Oldens "en drpe" med bringebr noe srlig. Kunne nesten like s greit ha hatt med saft p termos da jo..

12310-191
Ikke glad i trene? Akkurat n kan det vre like s greit..


Og det er her problemet starter; at man er for picky. Nr det kommer til drikke og vske er nemlig de som trener svrt nye. Man kan ikke drikke brus p gymmen, selv om det er lett brus. Og alt som heter store flasker er harry, noe som blir et stort problem n, da man ikke kan fylle p vann p toalettene etter hvert som man drikker (man gr bare ikke rundt med en halvannen literflaske alts..). I tillegg skal ikke vannet smake for mye, det skal vre rent og godt, s vann med en drpe av ditt eller datt er som sagt ikke nsket.

Vannkrise
S til det som bekymrer flere enn smak, det blir vanskelig oppdrive vann. Det blir "vann-krise", noe som vil f oljekrisen p 70-tallet til se ut som en blek skygge fra den tiden da man trodde det at nr bilen mtte st, ja da var det problemer p gang. I dag er dette manges "vte drm"..

12310-242Det var tider det, da man kunne drikke rett fra en spring..

Ja, akkurat n er det ikke noe srlig bo i Oslo, spesielt om du er opptatt av trening og kosthold. Det blir tungt og vanskelig trene nr man m tilbake til "steinalderen" og koke opp vannet for s kjle det ned igjen, og dermed nrmest drive sin egen lille vannfabrikk p kjkkenet. Men desto mer er dette tiden for dere som ikke vil, eller gidder trene.
Dere kan n for en gangs skyld sitte med god samvittighet og le av oss desperate "treningsidioter", som med paniske blikk og lett amperhet gr p jakt i matbutikken og sloss om den siste vannflaksen p hylla.

Og det kan visstnok ta tid fr vannet er trygt igjen, s dere kan komme til bli sittende lenge..

Hilsen en vannfattig Cornelis

HVORDAN LSER DU VANNKRISEN?

5 GODE GRUNNER TIL TRENE I HELGEN:

Helg er for de fleste en "slapp av" periode, men for noen er det tid for trening. Her er5 gode grunner til trene i helgen:

12310-238
g ut p byen kan vre gy, men det finnes ogs mange grunner for bli hjemme :)

1. N har du tid!

2. N har ogs dine venner tid, noe som betyr at man kan benyttetreningen som en mte sosialisere p!

3. Bedre bygge opp enn bryte ned.Med andre ord; det er bedre trene i helgen enn g p fylla!

4.Helgen br ikke bare vre sosetid. Tren og f noe ut av fridagene,i stedefor bare ligge p sofaen!

5...og kanskje den beste grunnen: Mandager er kjipe, men de vil virke mye bedre om du kommer tilbake tiljobbennytrent og god etter helgen!

Lykke til og god helg!

Hilsen Cornelis

Vanskeligere vre avholds enn dopa!

Lrdagskveld betyr gjerne sprit, l, og for noen, dop. Dette er virkeligheten av 2007, og selv om politikere generelt ikke ser ut til ha skjnt virkeligheten blant de unge, fortsetter folk dope seg og drikke til den store gullmedalje.

Jeg mener det i dag er vanskeligere forsvare vre avholds, eller moderat drikker, enn det er penlyst bruke dop. Det er p en mte godtatt at "alle" bruker partydop p byen, ogom jeg derimot stikker ut en lrdagskveld med venner uten drikke, eller i hvert fall holder inntaket svrt moderat, er dette liksom ikke greit. Og da snakker jeg ikke om mine venners reaksjoner, men om den vanlige normen p byen som sier at sippe til en lett brus er helt bak ml.

Og ja, skal innrmme at en cola light p byen ser litt sturselig ut, men alternativene er ikke mange og heller ikke s mye "kulere".

I utlandet er jeg vandt med at alkoholfrie drikker er like vanlig som de med, og tilbudet av spesielle kaffetyper eller alkofrie drikker er strre. Ja, du fr masse spennende kaffevarianter p cafene her hjemme, men disse stedene stenger tidlig og barer og lignende selger ikke snt p kvelden i Norge. Dette selvflgelig av den enkle grunn at dette ikke lnner seg..

S hva str en som ikke drikker (alkohol) eller eventuelt lite (moderat med alkohol) igjen med p for eksempel Oslos "vannhull" (liker forresten ikke dette ordet..)?

Jo da, det er gjerne; brus/lett brus og gjerne gammel, gammel svart kaffe..Ikke s spennende? Velkommen til de "teites" verden..

Cornelis


HVA MENER DU OM SAKEN?

Jeg har trent denne damen!

Jeg har trent denne damen, og i helgen kan du se henne i NM i fitness..

Tidligere hadde vi en konkurranse p Side2, hvor premien var en treningstime med meg. Den heldige vinneren ble Marthe Johansen fra Drammen.
12310-235

Og overraskelsen var stor da denne jenta kom inn p helsestudioet, hvor fotografen utbrt at det ville bli vanskelig sette denne jenta p prve. Men det klarte vi/jeg, og etter endt kt var nok Marthe litt sliten.. Er mulig jeg var "lite" hardere med henne enn med andre kunder jeg har..

Likevel virket Marthe fornyd, og resultatet ser du at ble bra (jeg tar selvflgelig all re for formen hun i dag viser p scenen..:)
12310-237

Uansett, Marthe ble nylig nummer tre iStavanger Open, og til helgen kan du se henne i NM i Oslo.

Lykke til Marthe!

Cornelis
hits