Slik starter du uken best!

Det er ikke bare på TV3 at det ?endelig er mandag?. Snart leser du det som også kan bli din beste start på uken, for å komme i bedre form.

Det er mange måter å starte en ny uke på, men la denne starte på en sunnere måte enn ellers. Her er en liste med gode råd og idéer for hvordan dette kan bli din beste uke på lenge.

image253

Slutt på sommeren=slipp ut magen
Dette er ikke mine ord, men hva folk kan få seg til å si når de føler at kroppsfokuseringen etter en varm (?) sommer har vært for stor. Vinter er for mange hviletid med mindre fokus på trening og kosthold, og mer innetid på sofaen. Dette er så feil som det kan bli!
Når tror du det er best, og mulig, å komme i form til sommeren? De fleste vil kanskje ikke innrømme det, men mange har en tendens til å tro siste uka av mai..
Og ja, som du kanskje skjønner nå, dette er feil! Du bruker måneder på å komme i form, så gi deg selv derfor god tid.
12310-162

En forklaring på begrepet "deffing" gir en pekepinne på hvordan du kan gå ned noen kilo, uten å miste muskler eller bli slapp i kroppen. Les mer her

Vitaminer
Vi får dessverre i oss lite vitaminer og mineraler i vanlig "sunn" norsk mat, og et tilskudd i form av vitamin- og fettsyrer er å anbefale. Dette er med på å holde muskulatur og forbrenningen i gang, og gir i tillegg goder som sunnere hud, hår og negler.

For de av dere som så "Fra Hollywood til Parkveien" med Jan Thomas i går, kunne også se at stylisten og moteeksperten spiser "piller" til frokost for å holde seg i form, og er med dette med på å vise at kosttilskudd ikke bare er for "bolere".

Slik trener du magen
Min erfaring fra helsestudioer er at de som trener minst er de samme som alltid skal overtrene magen. Det kan virke som de tror at det går an å bare trene et par ganger i året, men til gjengjeld trene magen så mye hver gang at det holder for måneder om gangen.. Ved siden av dette har du de som kan få seg til å trene magen seks ganger i uken. Ingen av delene er riktig!
12310-154

Som jeg tidligere har prøvd å forklare, spesielt dere jenter, er to ganger i uken mer enn nok å trene magen direkte. Dette skyldes at dere får så mye magetrening indirekte gjennom andre øvelser (om dere følger mitt opplegg da) at dette skal holde. I tillegg trenger også magen hvile, så ikke overtren!

Å gå er bedre enn å løpe
Vel, en sannhet med visse modifikasjoner. Å gå, i hvert fall jevnlig og mye, er betydelig bedre for magerutene og formen enn å løpe spurt en sjelden gang. Blir litt som historien om skillpadden og haren, som du kanskje kjenner til?

Mitt program
Nei, jeg snakker ikke om et tv-program, men hvordan jeg legger opp uken med hensyn til trening. Dette er også noe du bør gjøre, rett og slett for å kunne planlegge uken og passe på at du får trent hele kroppen i løpet av de dagene du har til rådighet. Som du kan se av mitt program har jeg en hard uke med trening alle dager bortsett fra torsdag, men du bør legge opp etter hvordan din uke ser ut. Har du bare tid til tre dager i løpet av en uke, så sørg for at du får presset inn alle muskelgruppene på disse dagene.

Slik spiser du
Store deler av befolkningen spiser brødskiver til frokost, lunsj og kvelds, og foruten en større middag- gjerne med mye poteter- "lever" det norske folk på brød! Er det rart vi legger på oss rundt magen, og har magesmerter?

Personlig elsker jeg et godt brød, og selv om jeg vet bedre kan jeg gå på den samme feilen hver dag. Men jeg begrenser det til frokost og eventuelt et måltid til, og supplementerer med mye annet bra i løpet av et døgn, i tillegg til at brødtypen som jeg spiser i seg selv ikke er så ille.

En enkel oppskrift på et sunt kosthold er at du bør ligge på ca. 15-20% protein, 15-20% fett og resterende karbohydrater. I tillegg bør du fordele dette over fem-seks måltider, og aldri overspise. Å aldri føle seg kjempesulten eller stappmett, er også en grei kjøreregel.

Ved siden av dette bør du drikke mye vann, ikke røyke eller drikke alkohol mer enn bitte litt fordelt over uken. Og hvordan du gjør det blir ikke min sak..

Ha en fortryllende mandag, og lykke til!

Hilsen
Cornelis
12310-162


HVORDAN STARTET DIN UKE?

Hatt en fin helg?

Hilsen gutten i LA :)


12310-166

DIN BESTE UNNSKYLDNING AKKURAT NÅ

For å ikke trene..

Aldri har det vel vært lettere å være sofagris i Oslo området. Å trene ender jo som oftest med svette og et høyt forbruk av vann, og akkurat nå er det jo nærmest umulig å oppdrive nettopp dette..

Nå skal alt vann kokes, og ikke nok med det; det må helst kokes leeenge. Og som om ikke dette var nok, er det så å si umulig å oppdrive vann på flaske i butikkene også. Når du er vandt med vanlig vann, blir liksom ikke Oldens "en dråpe" med bringebær noe særlig. Kunne nesten like så greit ha hatt med saft på termos da jo..

12310-191 
Ikke glad i å trene? Akkurat nå kan det være like så greit..


Og det er her problemet starter; at man er for picky. Når det kommer til drikke og væske er nemlig de som trener svært nøye. Man kan ikke drikke brus på gymmen, selv om det er lett brus. Og alt som heter store flasker er harry, noe som blir et stort problem nå, da man ikke kan fylle på vann på toalettene etter hvert som man drikker (man går bare ikke rundt med en halvannen literflaske altså..). I tillegg skal ikke vannet smake for mye, det skal være rent og godt, så vann med en dråpe av ditt eller datt er som sagt ikke ønsket.

Vannkrise
Så til det som bekymrer flere enn smak, det blir vanskelig å oppdrive vann. Det blir "vann-krise", noe som vil få oljekrisen på 70-tallet til å se ut som en blek skygge fra den tiden da man trodde det at når bilen måtte stå, ja da var det problemer på gang. I dag er dette manges "våte drøm"..

12310-242 Det var tider det, da man kunne drikke rett fra en spring..

Ja, akkurat nå er det ikke noe særlig å bo i Oslo, spesielt om du er opptatt av trening og kosthold. Det blir tungt og vanskelig å trene når man må tilbake til "steinalderen" og koke opp vannet for så å kjøle det ned igjen, og dermed nærmest drive sin egen lille vannfabrikk på kjøkkenet. Men desto mer er dette tiden for dere som ikke vil, eller gidder trene.
Dere kan nå for en gangs skyld sitte med god samvittighet og le av oss desperate "treningsidioter", som med paniske blikk og lett amperhet går på jakt i matbutikken og sloss om den siste vannflaksen på hylla.

Og det kan visstnok ta tid før vannet er trygt igjen, så dere kan komme til å bli sittende lenge..

Hilsen en vannfattig Cornelis

HVORDAN LØSER DU VANNKRISEN?

5 GODE GRUNNER TIL Å TRENE I HELGEN:

Helg er for de fleste en "slapp av" periode, men for noen er det tid for trening. Her er 5 gode grunner til å trene i helgen:

12310-238
Å gå ut på byen kan være gøy, men det finnes også mange grunner for å bli hjemme :)

1. Nå har du tid!

2. Nå har også dine venner tid, noe som betyr at man kan benytte treningen som en måte å sosialisere på!

3. Bedre å bygge opp enn å bryte ned. Med andre ord; det er bedre å trene i helgen enn å gå på fylla!

4. Helgen bør ikke bare være sosetid. Tren og få noe ut av fridagene, i stede for å bare ligge på sofaen!

5. ..og kanskje den beste grunnen: Mandager er kjipe, men de vil virke mye bedre om du kommer tilbake til jobben nytrent og god etter helgen!

Lykke til og god helg!

Hilsen Cornelis

Vanskeligere å være avholds enn dopa!

Lørdagskveld betyr gjerne sprit, øl, og for noen, dop. Dette er virkeligheten av 2007, og selv om politikere generelt ikke ser ut til å ha skjønt virkeligheten blant de unge, fortsetter folk å dope seg og drikke til den store gullmedalje.

Jeg mener det i dag er vanskeligere å forsvare å være avholds, eller moderat drikker, enn det er å åpenlyst bruke dop. Det er på en måte godtatt at "alle" bruker partydop på byen, og om jeg derimot stikker ut en lørdagskveld med venner uten å drikke, eller i hvert fall holder inntaket svært moderat, er dette liksom ikke greit. Og da snakker jeg ikke om mine venners reaksjoner, men om den vanlige normen på byen som sier at å sippe til en lett brus er helt bak mål.

Og ja, skal innrømme at en cola light på byen ser litt sturselig ut, men alternativene er ikke mange og heller ikke så mye "kulere".

I utlandet er jeg vandt med at alkoholfrie drikker er like vanlig som de med, og tilbudet av spesielle kaffetyper eller alkofrie drikker er større. Ja, du får masse spennende kaffevarianter på caféene her hjemme, men disse stedene stenger tidlig og barer og lignende selger ikke sånt på kvelden i Norge. Dette selvfølgelig av den enkle grunn at dette ikke lønner seg..

Så hva står en som ikke drikker (alkohol) eller eventuelt lite (moderat med alkohol) igjen med på for eksempel Oslo´s "vannhull" (liker forresten ikke dette ordet..)?

Jo da, det er gjerne; brus/lett brus og gjerne gammel, gammel svart kaffe..Ikke så spennende? Velkommen til de "teites" verden..

Cornelis


HVA MENER DU OM SAKEN?

Jeg har trent denne damen!

Jeg har trent denne damen, og i helgen kan du se henne i NM i fitness..

Tidligere hadde vi en konkurranse på Side2, hvor premien var en treningstime med meg. Den heldige vinneren ble Marthe Johansen fra Drammen.
12310-235

Og overraskelsen var stor da denne jenta kom inn på helsestudioet, hvor fotografen utbrøt at det ville bli vanskelig å sette denne jenta på prøve. Men det klarte vi/jeg, og etter endt økt var nok Marthe litt sliten.. Er mulig jeg var "lite" hardere med henne enn med andre kunder jeg har..

Likevel virket Marthe fornøyd, og resultatet ser du at ble bra (jeg tar selvfølgelig all ære for formen hun i dag viser på scenen..:)
12310-237

Uansett, Marthe ble nylig nummer tre i Stavanger Open, og til helgen kan du se henne i NM i Oslo.

Lykke til Marthe!

Cornelis
hits