Gjest hos Kanal24

Kanal24 bilde

I dag var jeg gjest hos Lars Erik i programmet «Brunch» på Kanal24.

Der fikk jeg blant annet vite at programlederen hadde begynt å trene igjen etter å ha lest min artikkel om geriljakardio. Godt å vite at jeg er «med på» å få Kanal24 i form. Nå mangler bare Antonsen og Golden på gull-listen min :)

Lørdagshilsen fra Cornelis

DERFOR ER DET FARLIG Å STUDERE

Å studere gir mange goder som for eksempel et mer oppvakt sinn, og forhåpentligvis en god jobb i ettertid.  Før den tid kan du imidlertid ha skadet mye..

- Man får dårligere rygg av å sitte over lengre tid og studere, særlig i anspente stillinger når man leser.
- Man får stivere nakke og mer anspente skuldre.
- Stress gjør deg sykere, svakere og i generelt dårligere form.
- Lesing og fordypelse av studiet kan forårsake at du glemmer å spise til faste tider.
- Mot eksamener og andre prøver legges andre «uviktige»  ting på hylla, faren for at en av dem er trening er høy.
- Studietid er gjerne synonymt med mye festing som igjen går ut over formen.
- I tillegg kan mye grubling og studering gi stort hode og mindre hår..


Alt i alt finnes det farer og ulemper med å studere, men dette er prisen man må betale for å bli smartere og oppnå mer kunnskap. Så prisen er kanskje ikke så høy likevel..


Cornelis :)

VERSTE MUSKEL Å BYGGE

For mange er det å bygge legger enten vanskelig eller synonymt med umulig. Likevel skal det være mulig for ALLE å få stramme og fine legger, og hvordan det gjøres kan du lese mer om her:

Forskjellige mål
Vi har alle forskjellige ønsker og mål når det kommer til å bygge opp kroppene våre. Større, tynnere, eller sterkere. Der noen bør pumpe på de tyngste apparatene for å oppnå ønsket effekt, holder det kanskje for andre å jogge.

Men hvordan bygger du så drømme- leggene?
Det er flere måter å trene leggene på, fra å bygge dem store og sterke (men trege..) til hurtigere (men smalere). Personlig synes jeg en kombinasjon er ideell; altså hurtige, men store. Eksempler på dette finner vi i friidrettsmiljøet, nærmere bestemt blant sprinterne.

Hvordan trener så disse løperne for å få de "perfekte" leggene, og hvordan kan vi dødelige adoptere dette til vår egen trening? Vel, vi kjenner jo til de leggapparatene man finner på helsestudioene, men er det virkelig slik man får disse fantastiske leggene?
Svaret er dessverre både ja og nei..

Sprintere, og alle andre for den saks skyld, har godt av å trene knebøy, utfall og på tåhevsmaskinene. Den beste pumpen i leggene får du derimot av å løpe. Merk løpe, og ikke jogge.

10-15min. toppspurt på tredemølla er det som gir deg best pump, og inkluderer du dette inn i treningen din 2 ganger i uken vil du kjapt se forandring.

Programmet:
Ved siden av å trene styrke 3-5 ganger i uken, kan du som sagt legge til 2 spurttreninger i uken. Hver løpetrening kan utføres etter en vanlig styrkeøkt eller på egne dager, men bør uansett ikke ta mer enn 20-30min. totalt.


- Start med 5min. oppvarming, som rask gange på tredemølla.
- Følg opp med å begynne og løpe på 60-70% av maks spurt (løpe, men altså ikke spurt) i 5min.
- Så løper du opp på maksspurt, som vil si det raskeste du klarer å løpe. Hold deg her en liten stund (ca. 1-2min.), før du trapper litt ned og løper på 50-60% av maks.
- Etter at du har roet ned i ca. 1min. løper du opp på spurt igjen.
- Repeter dette x-antall ganger, etter hvor mye krefter du har (men prøv å holde på i ca. 10min.)
- Etter siste maksspurt løper du deg ned igjen, som vil si at du gradvis begynner å løpe saktere.
- Løp saktere og saktere, helt til du går rolig. Hold deg her et par min. før du stopper.


MERK: Hopp aldri rett fra spurt til å gi deg, men pass alltid på å trappe rolig ned til gåfart.


Følger du dette opplegget vil du få sterkere, større og kjappere leggmuskulatur, men er målet bare størst mulig muskulatur er det selvfølgelig andre måter å trene på også. Men det får bli en annen artikkel..

Cornelis :)



HAR DU NOEN TRENINGSTIPS Å KOMME MED?

NOK ET «IDRETTSTALENT» TATT

DA vi endelig fikk Landis saken ute av bildet, og med det forhåpentligvis noen dopingfrie dager, kom det dessverre nå en ny doping skandale..

Utøverne selv kan ikke skjønne hvor mye dette skader sporten, eller kanskje de bare gir blanke..
Selv skylder de i hvert fall bare på legene sine, og mener at de er blitt lurt.

HVA MENER DU BØR GJØRES?

Christian og jeg på Ullevaals kongetribune

12310-15

Christian og jeg på Ullevaals kongetribune under mandagens Start-Lyn kamp.
Dessverre tapte Lyn 1-2 for Start..men humøret var nesten på topp for det :)

BEDRE PÅ ULLEVAAL

12310-14

For de av dere som husker min «anti pølse kampanje» ved norske sportsarrangementer i fjor, er det med glede jeg kan konstatere at mattilbudet på Norges storstue, Ullevaal, er kraftig forbedret.. :)

Under kampen i går (Start-Lyn) var nemlig tilbudet supert, med blant annet sushi og kylling på menyen..

hits