Strikk deg til superform

Hvordan holde kroppen i form på ferie langt unna vekter og apparater? Løsningen er en liten venn du kan dra i.


De siste årene har jeg hatt med meg en følgesvenn på tur, en gummistrikk jeg kan dra i. Dette høres kanskje litt suspekt ut, men en treningsstrikk til litt over hundre kroner kan faktisk brukes til å trene de fleste musklene i kroppen. Med litt godvilje erstatter den vekter og apparater for tusenvis av kroner, i hvertfall under noen uker med ferie.


Hvordan brukes den?
En slik strikk kan brukes til å trene opp det meste av kroppen ved at man drar den i forskjellige retninger. Selve strikken har to håndtak på endene man kan holde i, mens man står på midten av strikken. På denne måten blir det tyngre og tyngre jo lenger ut man drar den. I stede for å stå på den, kan man også feste den til stolper eller lignende, og for å trene lår og rumpe kan man f.eks. sette føttene i håndtakene å dra med beina. Det følger som oftest med en forklaring med bilder av øvelsene, så dette kommer man kjapt inn i.


Hvor og når?
Strikken kan brukes overalt, og er perfekt å ha med seg på stranden om du går lei av å ligge stille i solen. Eller du kan gå ned på stranden tidlig på morgenen før alle andre står opp, kjøre noen øvelser med strikken og ta noen push- og situps og lage din egen perfekte gym. Mulighetene er mange, du må bare gripe dem.

Bilkø-mat

Fellesferien er i gang, og folk står i lange bilkøer. Hva som KAN spises i bilen og IKKE ser du her:

Nå er sommerferien igang og det kan dessverre innebære noen timer i bilkø. Køene skaper stress og gjør oss i dårlig humør. Da mister man ofte fokuset på ordentlig mat og valgene faller på usunn mat fra bensinstasjonene. Som jeg har skrevet tidligere; Franskmenn går ikke på Shell, og det burde ikke vi heller. I hvertfall bør vi styre unna det som er usunt på bensinstasjonene, og velge ut det som er best å spise.

Hva kan du velge?

I hyllene på landets mange stasjoner finner du i dag frukt, vann, grove baguetter, melkeprodukter og mye annet bra. Så nå er det ikke lenger noen unnskyldning for å spise pølse!

Hva bør du velge?

På en lengre biltur er det viktig å få i seg rikelig med riktig væske. De fleste av oss er flinke til å drikke vann til daglig, men når vi er på tur "glemmer" vi det ofte. Da går det i cola underveis, og kaffe på stoppene for at vi skal holde oss våkne. Koffeinet i kaffen kan jo gi et lite "kick" så man våkner, men styr unna brus da dette gjør deg våken for en kortere periode, for så å gjøre deg adskillelig trøttere. Bytt derfor ut all brus med vann, så holder du kroppen sunnere, du blir mer våken og tørsten forsvinner.  Når det gjelder matinntaket, så er pølser og pommes frites ute av listen over det du bør velge. For korte småsnacks anbefales litt frukt eller yogurt. Er behovet større så er noe av det beste man får tak i på norske bensinstasjoner grove baguetter med skinke, kylling, eller cottage cheese med litt frukt eller nøtter.

Beste maten i bilen

Er far i huset nervøs for smuler og søl i bilen, og det er lenge mellom stoppestedene, er det best å fylle opp bilen med proteinbars (sunne små proteinsjokolader) som man f.eks. får kjøpt på 7-11 eller i de store matbutikkene og drikk masse vann ved siden av.

 

God tur!

hits