Maten ødelegger alt

Alle timene på tredemølla kan være totalt bortkastet på grunn av noen små feil. Les hvorfor her.

De som trener jevnlig vet at kosthold har mye å si for å oppnå resultater innenfor trening, men hvor viktig er egentlig maten?

For å si det sånn; uten mat og drikke duger helten ikke! Slik er det innenfor trening også, og skal du se de riktig gode resultatene MÅ du spise og drikke riktig.

Små justeringer
Det folk ikke vet er at det ofte er små justeringer som skal til. Folk putter i seg ting uten å vite hvor skadelig det er for forbrenningen og formen. Kanskje kunne du kuttet ut den bananen før du begynte på den løpeturen, og kanskje er det ikke så smart med de brødskivene til kveldsmat. Disse småtingene er langt mer skadelig enn hva folk flest tror.
Selv synes jeg det er rart med personer som trener hardt og ofte uten å få i seg det de trenger av næring. Eller kanskje enda verre, det de IKKE trenger..

Når man trener 4-5 dager i uken, er det lite smart å gå på byen hele helgen og drikke seg full. Jeg skjønner liksom ikke vitsen med å bruke masse tid på helsestudioene når man bruker fredag og lørdag på å bryte ned alt man har slitt for hele uken. Det er ikke ment som noen moral preken, og  jeg er selv ikke motstander av at man skal ha det hyggelig iblant, men man bør kanskje se på hva moroa koster..

Redd for proteiner
Et lite paradoks er at de fleste er reddere for proteiner enn røyk og alkohol.
Mange drikker og fester uten grenser, men mener samtidig at proteiner og kosttilskudd er forbeholdt ”bolerne”. La meg derfor si dette en gang for alle: proteiner gjennom shaker, sjokoladebars eller lignende er ikke bare for de ”store”, men for deg og meg og!
Særlig de som trener ofte bør få i seg nok proteiner, og andre viktige tilskudd som fettsyrer og vitaminer. Forskjellen med og uten er her STOR!

Få det til du og
Svært mange får store resultater ved riktig kosthold, så hvorfor skal ikke du få det til? Sett deg ned og tenk igjennom hva du spiser. Ser en vanlig dag i ditt liv sunn ut, eller kan den gjøres litt sunnere? Hiver du i deg karbohydrater før trening, kanskje er det ting du kan kutte fra kostholdet ditt som ikke er så viktig for deg, men som gjør store skader.  Tenk igjennom hva du tror bør gjøres, og gå så innom en helsekostbutikk og få litt hjelp til hva du bør skaffe deg. Kanskje er fettsyrer riktig for deg eller muligens har du mangel på vitaminer eller jern. Rådene er mange og hjelpen er nær, du må bare spørre.

Lykke til med en sunnere livstil!

Kom gjerne med meninger om temaet i bloggen

Franskmenn går ikke på Shell

Hvert år spør folk meg hvorfor søreuropeere er jevnt over så mye slankere enn oss nordmenn, enda vi visstnok trener mer.

Og det er faktisk sant, de har mindre problemer med hengemager, dvaske lår og ekstra fett, til tross for at vi nordboere trener mer, går mer i skog og mark, og løfter mer vekter.

Alt dette tatt i betraktning, hvorfor er de i bedre form?

Noen av grunnene kan være følgende:

Vi nordmenn har pleid å spise kaloririk og proteinfattig kost som poteter og brød, og kunne jo konkludert med at dette må ta mye av skylden, men italienere spiser jo pasta til den store gullmedaljen, og er allikevel tynne som en strek!

Vi nordmenn er eksperter på å hive i oss mat, mens våre venner i sør tygger rolig og bedagelig og tar seg god tid rundt hvert måltid, står vi stresset i pølsekøen på Shell.

Du ser for eksempel aldri én franskmann med en pølse i hånden på vei til eller fra jobb..

Så hva med trening?

Trener disse vindrikkende søreuropeerne rett og slett bedre enn oss? Hvis man har besøkt noen av disse landene, og sett deres treningsstudioer og aktiviteter, så vet man at svaret er NEI.  Selv om for eksempel Franrike vant EM- og VM i fotball, og at det etter dette ble fotballfeber i landet, er de fortsatt ganske bedagelig anlagt. Italienere, franskmenn og spanjoler er rett og slett ganske late på treningsfronten.

Her er det vanlig å komme inn på helsestudioene og trene i ett kvarter, for så å gå rett på nærmeste bar å ta seg en konjakk, selvfølgelig satt litt på spissen..

Kanskje mye av svaret ligger i de naturlige vær- og temperaturforholdene?

Mer mørke og kulde

Vi oppe i nord har mer mørke og kulde, som gjør at kroppen fra naturens side holder mer på det ekstra ”godfettet”, for på beskytte oss og sørge for at vi overlever vinteren.

I syd derimot er det god vær ”hele” året, og kroppen blander seg ikke inn på samme måte. I tillegg har jo selve temperaturen mye å si på svetteprosessen, som noen og en hver erfarer i syd om sommeren. Når man daglig går rundt i temperaturer som tilsvarer en god badstue er det jo ikke rart man blir tynn!

Jernviljen

Som vi ser er det flere ting som spiller inn på søreuropeernes slanke figur, men når det kommer til organisert trening, pågangsmot og jernvilje går første plassen til oss nordmenn, men jeg tror ærlig talt ikke de i sør bryr seg...

Kom i form på 10 minutter

Det finnes en måte å trene bort fettet på som ikke krever timer på sykkel eller
løpebånd, og som gir et bedre resultat på under 10 minutter. 

Veldig mange spør meg hvordan de kan gå ned fortest mulig og helst innen helgen. De fleste vet at fettet får man bort ved hjelp av kardiovaskulær trening (altså kondisjonstrening), som for eksempel sykling og løping. Men det må jo finnes én kjappere måte å gjøre det på, enn å halvveis dø på løpebåndet, fortviler mange. Og det gjør det.

Skal vi tro ekspertene og vitenskapelige resultater så løses dette i form av noe som heter noe så tøft som "gerilja kardio". Denne formen har blitt kraftig diskutert blant treningsekspertene og mens noen mener den ikke holder mål er det flere og flere som henger seg på.

Dette er en måte å trene bort fettet på som ikke krever timer på sykkel eller løpebånd, men ett bedre resultat på under 10 minutter.

Hvordan er det mulig?
Hvordan er dette er mulig, og hvorfor gjør ikke alle det hvis det er så bra, kan man jo spørre seg. Det kommer av at denne treningsformen ikke er så kjent og profilert på de store senterene ennå, men når den blir det vil du nok se noen og én hver trene beinhardt etter denne metoden, imens kan du jo lære deg den her:

Selve navnet gerilja kardio vitner om en militant tøff treningsmetode som man skjønner har et potensial.

Programmet
Programmet er et aerobisk oppsett som går ut på å trene på maks nivå på tredemøllen, altså spurt, i perioder på 20 sekunder fulgt av 10 sekunders hvile. Slik holder du på totalt 8-10 ganger, slik at selve hoveddelen av programmet går unna på 4-5minutter. Erfaringsmessig orker man gjerne å kjøre enda noen ganger, men dette er altså det minimum du behøver å kjøre.

Hvis vi ikke regner med oppvarming, har du da med litt nedtrapping på slutten trent gjennom hele programmet på under 10 minutter.

Magefettet
Og her kommer prikken over i-en. Du mister mer av det fettet du så gjerne skulle hatt bort fra magen enn om du hadde småløpt i 1 time!

Nå skjønner du sikkert at å henge på tredemøllen hele dagen er UT! Løp ned til helsestudioet (så er du kanskje varm alt), løp i 4-5 minutter og trapp ned noen minutter, og gå ut og kos deg i det fine vår været med god samvittighet og mindre midjemål.

Lykke til!

Trening alene

Det er hardt, fryktelig hardt å trene alene. Dette er noe alle som har trent en stund kjenner til, for selv om du trener med én eller flere venner så vil du plutselig en dag måtte trene alene. Det er da det er viktig å holde tungen rett i munnen.

De fleste (undertegnede inkludert) foretrekker å trene med andre, men det er faktisk mulig å gjøre mye alene også. Hard kardiovaskulær trening (kondisjonstrening) kan fint, om ikke best, trenes alene. Tung vektløfting derimot krever ofte litt ekstra sikring, og om du trener dette alene er det enkelte øvelser du bør spørre folk rundt deg om hjelp til.              

Her kommer en ting som erfarende "treningsnarkomane" bør huske på; gi nye medlemmer på deres lokale helsestudio en hyggelig velkomst. For på folk som ikke har trent før, og kommer alene på et nytt studio hvor alle de "skumle" store gutta trener, kan det å spørre om hjelp være litt ubehagelig.

Hva er din erfaring med dette og hva synes du bør gjøres på treningssentre for at alle skal føle seg velkomne og komfortable?

hits