Feilen med personlige trenere

En personlig trener kan være der som en venn og støttespiller over lengre tid, men når du betaler tusenvis av kroner for noen få timer, hvor lenge er du egentlig interessert i å betale denne "kompisen"?

Nå vil sikkert noen mene at dette blir å skyte seg selv i foten, likevel mener jeg at med så mange mennesker som skriker etter hjelp så skulle vi personlige trenere se oss for gode til å måtte lure penger ut av kunder.

For det er nemlig det som skjer når din personlige trener ikke får deg i gang på egenhånd etter noen få uker med opplæring. Jeg vet at mange kunder ønsker å ha en å snakke med og drar kundeforholdet over til et venneforhold, men det er ikke disse tilfellene jeg snakker om her.

12310-128
Du bør få din personlige trener til å lære deg opp, slik at du også kan trene alene.

Nei, det jeg tenker på er når en trener får i oppgave å sette en person inn i hvordan han eller hun skal spise, trene, sove, osv. for så å dra dette over måneder og noen ganger år, at noe er galt.

Ofte virker det nemlig ikke på meg som en del personlige trenere ønsker at kunden skal klare noe på egen hånd. Kunden blir ikke instruert i hvordan han eller hun gjør dette med trening alene, nettopp fordi treneren ikke ønsker dette av redsel for å tape penger. Eller?

Personlig mener jeg at en trener som ikke får selv den dårligste, feiteste eller slappeste i form etter noen måneder, har gjort en dårlig jobb. Kanskje har timene vært bra, men man kan garantert ikke ha snakket mye om hvordan kunden skal klare seg på egen hånd. For det er nettopp her det må gjøres. Det hjelper lite å ha de hardeste og tøffeste timene, hvis kunden går rett på McDonalds etter endt økt. I tillegg hjelper det lite å bli hard trent én gang i uken av din personlige trener, hvis du ikke har blitt opplært i hvordan du også trener alene. Om du da ikke har så god råd at du har med din personlige trener på alle timene, flere ganger i uken.

Så er du ikke i Stordalen eller Røkke´s klasse, og har råd til å koste på deg personlig trener 4-5 ganger i uken, bør du kreve at de timene du tar deg råd til gir noe igjen. Og det betyr mer enn at "Lars" står ved siden av deg og sier: og så tar vi to til..

Hilsen Cornelis


Hva er din mening om oss personlige trenere?

Superkropp til sommeren

Her er en liten liste over ting du bør ha i orden for å komme i form til sommeren:

- Få nok sovn og hvile
Riktig og nok søvn er ikke bare med på å gjøre deg mer tilfreds med hverdagen og den generelle helse, det spiller også inn på hvor bra form du klarer å oppnå. Muskler trenger også hvile for å vokse, for så igjen å gi deg overskudd på treningen. Det er også bevist i flere undersøkelser at man blir tynnere av å sove nok, så å skaffe seg nok hvile er ikke bare noe for oss mannfolk som vil opp i vekt.

Stress er også med på å påvirke formen vår, og ved kraftig stress kan man for eksempel oppleve høyere fettlagring rundt magen og oppblåsthet.

- Ikke tren for mye!
Nei dette betyr ikke at du kan slappe av på sofaen, i den tro at jo mindre er bedre. Det det derimot betyr er at treningsøktene dine ikke bør overstige 30-45min. med vekttrening, og det samme for kondisjonstrening. Pass også på å legge inn et par hviledager i løpet av treningsuken.
12310-127

- Spis minst 5 ganger om dagen
Aller helst vil jeg si at du bør spise enda oftere, men dette er et minimum. Husk bare at måltidene må være små!

- Få kalorier er ikke det samme som slank
Å senke inntaket av kalorier i løpet av en dag til det minimale er ikke alltid synonymt med slank. Ligger du på mindre enn 14-1500 kalorier i løpet av en dag er faren for at du senker stoffskiftet større enn at du blir slank.

- Spis fett
Fett, men av den riktige umettete sorten, kan faktisk gjøre deg slankere. Spis ubehandlete nøtter og benytt deg av omegafettsyrer, gjerne i kapsel form om du ikke orker/liker å spise fisk.

- Finn deg noen å trene med!
Det er nok av mennesker som trener der ute, så det er ingen vits i å trene alene og dermed ikke kunne nå de beste resultatene.

- Tren styrke og kondisjon, ikke bare en av delene.

Og til slutt: Hold ut helt til sommeren!

Hilsen
Cornelis

Amerikansk telefongalskap

Er du lei norske telefonselgere, som du mener er frekke og lure? Vent til en amerikaner ringer deg..

Hjemme i Norge er vi ofte lei og slitne av selgere som ringer oss opp til alle døgnets tider med "verdens beste tilbud", men vent til du har bodd i USA en stund før du begynner å klage. Du har nemlig ikke opplevd "telefonselgere" før du har bodd her.

Jeg skriver telefonselgere med anførselstegn nettopp fordi det ikke er en ekte telefonselger du får på tråden her i statene, men i stede en ferdig innspilt samtale.

Det hele foregår gjerne slik:
Telefonen ringer og jeg plukker opp røret. Så hører jeg en stemme som sier; - Herr Elander? Jeg svarer ja, og salgssamtalen fortsetter: - Vi kan nå med glede fortelle deg at bla bla bla.. Etter en liten stund skjønner du at du har stått og hørt på et lydbånd, og selv om du blir irritert og forbandet blir du også litt flau.

Men galskapen stopper ikke her. De virkelig ille tilfellende er når du snakker med venner eller familie i moderlandet, og "selgerne" smetter inn i samtalen din og legger på med de du prater med for å prøve å selge deg noe. Da får man virkelig lyst til å kjøpe..

Selv om de amerikanske selgerne er slitsomme og innpåslitne, er faktisk det som irriterer meg mest de norske selgerne som ringer meg opp mens jeg er her i USA. For selv om amerikanske lydbånd irriterer meg, og jeg i hvert fall ikke får lyst til å kjøpe når de legger på samtalene mine, er det i det minste gratis å høre på. Det er det ikke når "Anders" i Telenor ringer meg med verdens beste tilbud..

Hva er din mening om telefonsalg?

Hvilken muskelgruppe vil du forbedre?

Det er snart sommer og det er nå på tide å sette seg noen mål. Hvilken muskel eller muskelgruppe er ikke som de burde være, og hvordan ligger det an med vekten? Sett deg noen mål nå, og begynn med å prøve å nå dem. Det er ikke i juni måned du bør stille deg disse spørsmålene..

12310-126

HVILKEN MUSKELGRUPPE VIL DU FORBEDRE?

Nye bilder fra New York

Etter en liten sving innom moderlandet er jeg nå tilbake i New York, og her kommer en liten bildeoppdatering fra meg til deg:

12310-119
ABBA er fortsatt store i USA, og de blir ikke noe mindre av at denne "lille" plakaten henger på Broadway..

12310-120
Det er trangt om plassen ved Times Square..

12310-125 Dean and Deluca, her handler kjendisene i New York dyr sjokolade, norsk laks og fransk brød. Dette er en av New York´s fineste matkjeder.

12310-122
Shoppingområdet SoHo. Her finner du alltid svenske og norske turister.. Spesielt på lørdager :)

12310-124 Dette er din mann i New York :)

HVA ER DEFFING?

Begrepet deffing blir hyppigere og hyppigere brukt, selv om mange feilaktig sammenligner det direkte med slanking. Les hva deffing egentlig betyr her:

Slanking og deffing kan for mange virke som det samme, men der slanking går ut på å minske den totale kroppsvekt vil man med deffing gjerne minske kroppsfettet. Uten å miste muskelmasse.

Du kan egentlig tenke på deffing som et ønske om å oppnå en mer definert kropp, og for å få til det må man jo minske fettet, men beholde figuren (musklene).

Nybegynner feil
Det er flere metoder og måter å deffe på. For nybegynnere vil ofte mye av vekttapet ved en deffing komme fra muskelmassen, fordi man gjerne kutter for mye av kalori- og proteininntaket. Derfor er det viktig at du spiser ofte også når du er på "deff"! I tillegg er det viktig at man opprettholder treningsmengden under en diett, og at man ikke bukker under om man skulle føle seg slapp.

Dette kan blant annet komme hvis man går for hardt på og har som mål å deffe over en for kort periode. Bruk god tid på å deffe! For enkelte profesjonelle bodybuildere, som må gå igjennom denne prosessen før en hver konkurranse, kan deffingen vare nesten året rundt. Dette da de gjerne kontinuerlig stiller i konkurranser, og alltid må være i form.

En ting som er viktig, og som veldig mange profesjonelle gjør feil, er at man etter en hard "deffe"- periode spiser seg opp igjen for fort. Enkelte utøvere, fra kroppsbyggerkonkurranser kan gå opp så mye som 10 kg. på et døgn (!), og selv om mye av dette er vann, er dette ikke å anbefale.

Slik gjør du
Så hva er den beste måten å gå ned i fettprosent, men samtidig beholde muskelmasse på, tenker du kanskje nå?

Personlig vil jeg si at den aller beste måten er å gå! Gå morgen og kveld, og spesielt før frokost. Dette mener jeg personlig er en bedre og lettere måte å "deffe" på enn det er å løpe mil etter mil hver dag. I tillegg er det, i hvert fall for undertegnede, gunstig å legge inn et høyt inntak av kreatin eller eventuelt glutamin i disse periodene. Da får man, i tillegg til at treningen og gå- turene forbrenner fettet, en oppsvulmende og hard kropp som nettopp er meningen med deffing. En hard og markert figur, i en slank(ere) kropp.

Hilsen Cornelis

Slik spiser du sunt på restaurant!

Er du, på grunn av jobb eller lignende, nødt til å spise mye på restaurant, og redd det går ut over dietten din? Her er løsningen på hvordan du spiser sunt på restaurant:

Mange spør meg hva og hvordan man kan spise sunt når en spiser mye ute på restaurant, og selvsagt er det litt mer krevende å finne noe sunt ?ute? enn det er på ditt eget kjøkken. Likevel finnes det løsninger og her er noen av dem.

Alkohol, pass på!
Først og fremst er den største faren ved å spise mye på restaurant, gjerne gjennom forretningsmiddager og lignende, at det blir en del alkohol. Ett glass rødvin er ikke skadelig, men litervis er ikke å anbefale. Spesielt ikke hvis du samtidig prøver å få til noe med treningen. Alkohol bryter ned, og gjør blant annet at du tørker ut kroppen.

Derfor er mitt råd, enten ved lunsjer eller finere middager, at du ber om vann til maten. Klarer du å styre unna alkohol og brus er allerede mye gjort! Alternativt kan du be om lett brus, eller alkoholfritt øl, men i 2007 er det IKKE pinlig å be om vann til maten!

Velg sted!
Om du alltid er avhengig av andres valg av spisested, og du dermed verken er kjent med meny- eller maten, blir ting mer komplisert for deg. Prøv derfor å finne steder du vet de serverer sunn og god mat, og prøv å få de andre med dit.

Spør kelneren om alt..
Hvor mange ganger har du ikke vært på restaurant og bestilt det du trodde var en sunn og god kylling med ris, for så å få en kyllingbit på størrelsen med et frimerke, vassende i smeltet smør? Dette er gjerne et problem mange opplever. Det som kunne vært et sunt måltid blir ødelagt fordi spisestedet ikke vet hva de gjør, og derfor bør du spørre kelneren om: de bruker olivenolje til å steke med i stede for smør, om det er saus på kjøttet du bestiller, osv.

Deretter bør du..

..Fortelle kelneren alt

Kommer husets kyllingfile med smørsaus etc. så skal du kunne be om å få den servert uten. Er dette et problem for stedet så gå et annet sted!

Ta med deg kosttilskudd!
Nei jeg mener ikke at du skal sitte med proteinshaken i den ene hånda, og gaffelen i den andre. Derimot kan du ha med deg fettsyrer, aminotabletter, vitaminer, og lignende som du diskré kan hive i deg enten før dere kommer til restauranten, eller du kan ta en tur på ?toalettet?. Mye av dette veier opp for eventuelle dårlige måltider.

Skulle det likevel ikke la seg gjøre å spise sunt på den restauranten du måtte dumpe borti, så følg mitt siste råd: si du har spist, og vent med å spise til du kommer hjem..

Hilsen Cornelis :)

hits