Feilen med personlige trenere

Enpersonligtrener kan vre der som en venn og stttespiller over lengre tid, men nr du betaler tusenvis av kroner for noen f timer, hvor lenge er du egentlig interessert i betale denne "kompisen"?

N vil sikkert noen mene at dette blir skyte seg selv i foten, likevel mener jeg at med s mange mennesker som skriker etter hjelp s skulle vi personlige trenere se oss for gode til mtte lure penger ut av kunder.

For det er nemlig det som skjer nr din personlige trener ikke fr deg i gang p egenhnd etter noen f uker med opplring. Jeg vet at mange kunder nsker ha en snakke med og drar kundeforholdet over til et venneforhold, men det er ikke disse tilfellene jeg snakker om her.

12310-128
Du br f din personlige trener til lre deg opp, slik at du ogs kan trene alene.

Nei, det jeg tenker p er nr en trener fr i oppgave sette en person inn i hvordan han eller hun skal spise, trene, sove, osv. for s dra dette over mneder og noen ganger r, at noe er galt.

Ofte virker det nemlig ikke p meg som en del personlige trenere nsker at kunden skal klare noe p egen hnd. Kunden blir ikke instruert i hvordan han eller hun gjr dette med trening alene, nettopp fordi treneren ikke nsker dette av redsel for tape penger. Eller?

Personlig mener jeg at en trener som ikke fr selv den drligste, feiteste eller slappeste i form etter noen mneder, har gjort en drlig jobb. Kanskje har timene vrt bra, men man kan garantert ikke ha snakket mye om hvordan kunden skal klare seg p egen hnd. For det er nettopp her det m gjres. Det hjelper lite ha de hardeste og tffeste timene, hvis kunden gr rett p McDonalds etter endt kt. I tillegg hjelper det lite bli hard trent n gang i uken av din personlige trener, hvis du ikke har blitt opplrt i hvordan du ogs trener alene. Om du da ikke har s god rd at du har med din personlige trener p alle timene, flere ganger i uken.

S er du ikke i Stordalen eller Rkkes klasse, og har rd til koste p deg personlig trener 4-5 ganger i uken, br du kreve at de timene du tar deg rd til gir noe igjen. Og det betyr mer enn at "Lars" str ved siden av deg og sier: og s tar vi to til..

Hilsen Cornelis


Hva er din mening om oss personlige trenere?

Superkropp til sommeren

Her er en liten liste over ting du br ha i orden for komme i form til sommeren:

- F nok sovn og hvile
Riktig og nok svn er ikke bare med p gjre deg mer tilfreds med hverdagen og den generelle helse, det spiller ogs inn p hvor bra form du klarer oppn. Muskler trenger ogs hvile for vokse, for s igjen gi deg overskudd p treningen. Det er ogs bevist i flere underskelser at man blir tynnere av sove nok, s skaffe seg nok hvile er ikke bare noe for oss mannfolk som vil opp i vekt.

Stress er ogs med p pvirke formen vr, og ved kraftig stress kan man for eksempel oppleve hyere fettlagring rundt magen og oppblsthet.

- Ikke tren for mye!
Nei dette betyr ikke at du kan slappe av p sofaen, i den tro at jo mindre er bedre. Det det derimot betyr er at treningsktene dine ikke br overstige 30-45min. med vekttrening, og det samme for kondisjonstrening. Pass ogs p legge inn et par hviledager i lpet av treningsuken.
12310-127

- Spis minst 5 ganger om dagen
Aller helst vil jeg si at du br spise enda oftere, men dette er et minimum. Husk bare at mltidene m vre sm!

- F kalorier er ikke det samme som slank
senke inntaket av kalorier i lpet av en dag til det minimale er ikke alltid synonymt med slank. Ligger du p mindre enn 14-1500 kalorier i lpet av en dag er faren for at du senker stoffskiftet strre enn at du blir slank.

- Spis fett
Fett, men av den riktige umettete sorten, kan faktisk gjre deg slankere. Spis ubehandlete ntter og benytt deg av omegafettsyrer, gjerne i kapsel form om du ikke orker/liker spise fisk.

- Finn deg noen trene med!
Det er nok av mennesker som trener der ute, s det er ingen vits i trene alene og dermed ikke kunne n de beste resultatene.

- Tren styrke og kondisjon, ikke bare en av delene.

Og til slutt: Hold ut helt til sommeren!

Hilsen
Cornelis

Amerikansk telefongalskap

Er du lei norske telefonselgere, som du mener er frekke og lure? Vent til en amerikaner ringer deg..

Hjemme i Norge er vi ofte lei og slitne av selgere som ringer oss opp til alle dgnets tider med "verdens beste tilbud", men vent til du har bodd i USA en stund fr du begynner klage. Du har nemlig ikke opplevd "telefonselgere" fr du har bodd her.

Jeg skriver telefonselgere med anfrselstegn nettopp fordi det ikke er en ekte telefonselger du fr p trden her i statene, men i stede en ferdig innspilt samtale.

Det hele foregr gjerne slik:
Telefonen ringer og jeg plukker opp rret. S hrer jeg en stemme som sier; - Herr Elander? Jeg svarer ja, og salgssamtalen fortsetter: - Vi kan n med glede fortelle deg at bla bla bla.. Etter en liten stund skjnner du at du har sttt og hrt p et lydbnd, og selv om du blir irritert og forbandet blir du ogs litt flau.

Men galskapen stopper ikke her. De virkelig ille tilfellende er nr du snakker med venner eller familie i moderlandet, og "selgerne" smetter inn i samtalen din og legger p med de du prater med for prve selge deg noe. Da fr man virkelig lyst til kjpe..

Selv om de amerikanske selgerne er slitsomme og innpslitne, er faktisk det som irriterer meg mest de norske selgerne som ringer meg opp mens jeg er her i USA. For selv om amerikanske lydbnd irriterer meg, og jeg i hvert fall ikke fr lyst til kjpe nr de legger p samtalene mine, er det i det minste gratis hre p. Det er det ikke nr "Anders" i Telenor ringer meg med verdens beste tilbud..

Hva er din mening om telefonsalg?

Hvilken muskelgruppe vil du forbedre?

Det er snart sommer og det er n p tide sette seg noen ml. Hvilken muskel eller muskelgruppe er ikke som de burde vre, og hvordan ligger det an med vekten? Sett deg noenml n, og begynn med prve n dem. Det er ikke i juni mned du br stille deg disse sprsmlene..

12310-126

HVILKEN MUSKELGRUPPE VIL DU FORBEDRE?

Nye bilder fra New York

Etter en litensving innommoderlandet er jeg n tilbake i New York, og her kommer en liten bildeoppdatering fra meg til deg:

12310-119
ABBA er fortsatt store i USA, og de blir ikke noe mindre av at denne "lille" plakaten henger p Broadway..

12310-120
Det er trangt om plassen ved Times Square..

12310-125Dean and Deluca, her handler kjendisene i New York dyr sjokolade, norsk laks og fransk brd. Dette er en av New Yorksfineste matkjeder.

12310-122
Shoppingomrdet SoHo. Her finner du alltid svenske og norske turister.. Spesielt p lrdager :)

12310-124Dette er dinmann i New York :)

HVA ER DEFFING?

Begrepet deffing blir hyppigere og hyppigere brukt, selv om mange feilaktig sammenligner det direkte med slanking. Les hva deffing egentlig betyr her:

Slanking og deffing kan for mange virke som det samme, men der slanking gr ut p minske den totale kroppsvekt vil man med deffing gjerne minske kroppsfettet. Uten miste muskelmasse.

Du kan egentlig tenke p deffing som et nske om oppn en mer definert kropp, og for f til det m man jo minske fettet, men beholde figuren (musklene).

Nybegynner feil
Det er flere metoder og mter deffe p. For nybegynnere vil ofte mye av vekttapet ved en deffing komme fra muskelmassen, fordi man gjerne kutter for mye av kalori- og proteininntaket. Derfor er det viktig at du spiser ofte ogs nr du er p "deff"! I tillegg er det viktig at man opprettholder treningsmengden under en diett, og at man ikke bukker under om man skulle fle seg slapp.

Dette kan blant annet komme hvis man gr for hardt p og har som ml deffe over en for kort periode. Bruk god tid p deffe! For enkelte profesjonelle bodybuildere, som m g igjennom denne prosessen fr en hver konkurranse, kan deffingen vare nesten ret rundt. Dette da de gjerne kontinuerlig stiller i konkurranser, og alltid m vre i form.

En ting som er viktig, og som veldig mange profesjonelle gjr feil, er at man etter en hard "deffe"- periode spiser seg opp igjen for fort. Enkelte utvere, fra kroppsbyggerkonkurranser kan g opp s mye som 10 kg. p et dgn (!), og selv om mye av dette er vann, er dette ikke anbefale.

Slik gjr du
S hva er den beste mten g ned i fettprosent, men samtidig beholde muskelmasse p, tenker du kanskje n?

Personlig vil jeg si at den aller beste mten er g! G morgen og kveld, og spesielt fr frokost. Dette mener jeg personlig er en bedre og lettere mte "deffe" p enn det er lpe mil etter mil hver dag. I tillegg er det, i hvert fall for undertegnede, gunstig legge inn et hyt inntak av kreatin eller eventuelt glutamin i disse periodene. Da fr man, i tillegg til at treningen og g- turene forbrenner fettet, en oppsvulmende og hard kropp som nettopp er meningen med deffing. En hard og markert figur, i en slank(ere) kropp.

Hilsen Cornelis

Slik spiser du sunt p restaurant!

Er du, p grunn av jobb eller lignende, ndt til spise mye p restaurant, og redd det gr ut over dietten din? Her er lsningen p hvordan du spiser sunt p restaurant:

Mange spr meg hva og hvordan man kan spise sunt nr en spiser mye ute p restaurant, og selvsagt er det litt mer krevende finne noe sunt ?ute? enn det er p ditt eget kjkken. Likevel finnes det lsninger og her er noen av dem.

Alkohol, pass p!
Frst og fremst er den strste faren ved spise mye p restaurant, gjerne gjennom forretningsmiddager og lignende, at det blir en del alkohol. Ett glass rdvin er ikke skadelig, men litervis er ikke anbefale. Spesielt ikke hvis du samtidig prver f til noe med treningen. Alkohol bryter ned, og gjr blant annet at du trker ut kroppen.

Derfor er mitt rd, enten ved lunsjer eller finere middager, at du ber om vann til maten. Klarer du styre unna alkohol og brus er allerede mye gjort! Alternativt kan du be om lett brus, eller alkoholfritt l, men i 2007 er det IKKE pinlig be om vann til maten!

Velg sted!
Om du alltid er avhengig av andres valg av spisested, og du dermed verken er kjent med meny- eller maten, blir ting mer komplisert for deg. Prv derfor finne steder du vet de serverer sunn og god mat, og prv f de andre med dit.

Spr kelneren om alt..
Hvor mange ganger har du ikke vrt p restaurant og bestilt det du trodde var en sunn og god kylling med ris, for s f en kyllingbit p strrelsen med et frimerke, vassende i smeltet smr? Dette er gjerne et problem mange opplever. Det som kunne vrt et sunt mltid blir delagt fordi spisestedet ikke vet hva de gjr, og derfor br du sprre kelneren om: de bruker olivenolje til steke med i stede for smr, om det er saus p kjttet du bestiller, osv.

Deretter br du..

..Fortelle kelneren alt

Kommer husets kyllingfile med smrsaus etc. s skal du kunne be om f den servert uten. Er dette et problem for stedet s g et annet sted!

Ta med deg kosttilskudd!
Nei jeg mener ikke at du skal sitte med proteinshaken i den ene hnda, og gaffelen i den andre. Derimot kan du ha med deg fettsyrer, aminotabletter, vitaminer, og lignende som du diskr kan hive i deg enten fr dere kommer til restauranten, eller du kan ta en tur p ?toalettet?. Mye av dette veier opp for eventuelle drlige mltider.

Skulle det likevel ikke la seg gjre spise sunt p den restauranten du mtte dumpe borti, s flg mitt siste rd: si du har spist, og vent med spise til du kommer hjem..

Hilsen Cornelis :)

hits