SPIS MER, BLI TYNNERE!

Å gå på diett er som oftest synonymt med mindre inntak av mat, selv om det ofte er uten grunn.
Les hvorfor her:

Ikke slutt å spis
Eksperter har i lang tid sett på resultatet av å kutte drastisk ned på inntak av mat, og hvordan dette kan gjøre deg slankere eller ikke. Sannheten er at å nesten slutte å spise er det dummeste du kan gjøre.

Dietter som går ut på at du skal kutte ut «alt» gjør egentlig bare vondt verre. Dette fordi du setter kroppen i en form for «krise» tilstand, der den tror at du ikke har tilgang på mat og at den må spare. Dersom du i dag for eksempel får i deg 2000 kcal, for så å kutte drastisk ned til 1000 kcal og så tro at kroppen i fremtiden vil fortsette å forbrenne like mye som den gjorde da du fikk i deg det dobbelte, blir litt som å tro på julenissen.

Spise av muskler
En annen grunn til ikke å drastisk kutte ned på kaloriinntaket, ved siden av dårlig effekt, er faren for å miste muskler. I begynnelsen av en slik kalorifattig slankekur vil man kunne tære litt på det uønskete fettet, men etter kort tid vil kroppen også begynne å spise av musklene. En av grunnene til at dette ikke er ønskelig er det faktum at muskler forbrenner mer fett.

Derfor vil en som innehar en større muskelmasse forbrenne mer enn en som har mindre muskler, og selv om jenter gjerne ikke vil ha store muskler kan dette være noe å tenke på.

Ofte og mindre
Ved å spise sjeldent og mye, vil du opparbeide en veldig sult følelse foran hvert måltid, siden stoffskiftet vil falle drastisk mellom måltidene. Dette vil igjen resultere i at du overspiser når du først får mat og at kroppen vil lagre mer av frykt for at det blir lenge til neste gang.

Ved å dele opp inntaket av mat i flere mindre måltider, holdes stoffskiftet høyt oppe og du unngår å bli skrubbsulten. Prøv derfor å få i deg minst seks måltider hver dag!

Mosjon din beste venn
Siden muskler forbrenner mest fett, er det ønskelig å trene ved siden av å spise riktig, for å gå ned på best mulig måte. Pass på å ikke trene for lenge om gangen, men hold heller intensiteten oppe og tren heller oftere, framfor å trene i timevis hver gang. En bra treningsform er derfor gerilja kardio, hvor du i tillegg til å ikke tære på muskelmassen også forbrenner mer etter at økten er ferdig, enn hva du gjør ved vanlig kardiotrening.

Som sagt er det mange dietter ute i vårt samfunn i dag, men mange av dem er ikke å anbefale fordi de gir et veldig kortsiktig resultat. Prøv heller å følge noen av mine råd her, eller send meg gjerne en mail direkte hvis det er noe mer du lurer på, så får du nok dette til du og!

Lykke til!
Hilsen Cornelis

- Ikke få flere damer hit!

Jeg har mange ganger nevnt at jeg synes jenter burde bli flinkere til å benytte seg av vektrommet på helsestudioene. Nå får jeg imidlertid «kjeft» av andre for å ha lokket dere jenter inn i «gutterommet».

Flere ganger har jeg sagt at jenter burde bli flinkere til å trene med vekter, siden dette også har mange gode effekter for jenter. Nå er det bare sånn at jeg får «kjeft» for å lokke dere jenter inn til guttas tilholdssted, og det morsomste er at det er én av deres egne som oppfordrer til jenteboikotten..

- Kan du ikke droppe å skrive at jenter skal trene med vekter, det blir så mange av dem her!, sier en kvinnelig treningsutøver til meg på mitt lokale treningssenter.

Jeg svarer at jeg ikke tror dette har så mye med hva jeg skriver, så stor innvirkning tror jeg ærlig talt ikke at jeg har.

- Det har i hvert fall, etter at du begynte å skrive det, blit mange flere jenter her. For mange!, kommer det blidt fra treningsjenta.
Men jeg kan jo ikke skrive at de ikke burde trene her, hvis det er det beste for dem..
- Jo da, fortsetter damen og løfter videre i takt med gutta rundt seg.

Er det virkelig sånn at dere jenter ikke liker å trene rundt andre av samme kjønn, eller er dere bare redde for at det ikke skal bli nok fokus på hver og en av dere?

Ikke vet jeg, men kvinnen på mitt treningssenter er i hvert fall redd for noe. Kanskje det kort og godt bare er at hun ikke vil at hennes medsøstre skal oppta plassen for oss gutta?

Cornelis :)


HVA MENER DU? ER FORTSATT VEKTROMMET BARE FOR GUTTA?

SE & HØR STJAL!


SE & HØR likte én av mine saker så godt at de like så greit stjal noen linjer fra den. Det eneste var at de «glemte» å fortelle hvor den kom ifra..

I siste nummer av SE & HØR kan du lese i «HØRT AT...»- spalten om Henriette Bruusgaard fra Absolutt Underholdning, og at hun heller ville byttet kropp med Michelle Pfeiffer enn Pamela Anderson.

Det eneste er at denne saken er hentet fra mine «60 Svette» med nettopp frøken Bruusgaard, og i så tilfelle har ikke SE & HØR «HØRT AT..», men heller «LEST AT».

Hvis SE & HØR og journalist Marcus Husby i «HØRT AT» trenger hjelp til å fylle ut sine sider med noe saftig og slarvete sladder, kan han/de heller ta direkte kontakt. Så skal jeg nok hjelpe dem på vei, men det kommer til å koste. Minst én sånn morsom flaske- post ferie jeg vet de har så mange av!

Hilsen Cornelis
Journalist i TV2 Nettavisen/ deltid for SE & HØR :)

SPIS DEG TIL SIXPACK!


Mange spør meg hvordan de kan få sixpack, når de ikke ser resultater av å trene magen fem ganger i uken. Grunnen ligger ganske enkelt i maten.

For mye
Mange sliter gjerne med å fjerne «pølsa» rundt livet, selv om de trener for harde livet og kjører mage til den store gullmedalje. Problemet er bare at man ikke er like flink til å spise riktig, og «pølsa» forsvinner ikke med tusen sit-ups om dagen.

Magemusklene trenger også hvile, og man bør heller spise smartere framfor å slite seg igjennom timer med magetrening. For mye av noe er alltid for mye, samme hvor positivt det egentlig er.

Spis og drikk dette
Listen over hva som er- og ikke minst hva som ikke er- sunt er lang som et vondt år i Sibir, men noen retningslinjer kan jeg i det minste gi deg:

- Grønnsaker er fortsatt sunt, og kalorinivået her gjør at du nesten kan spise til du sprekker, uten å legge på deg.
- Bytt ut sukkertøy med frukt. Mango, appelsiner og fersken er knall søte og vinner lett over sjokoladen. Gi frukten en sjans!
- Hvis sjokolade-suget kaster seg over deg, puss tennene!! Så lover jeg deg suget forsvinner!
- Bytt ut cola´en med lett, eller diet(t) coke/cola. Den føles gjerne daff første uka, men etterpå er den like bra. Gi lett brusen en uke!
- Spis frokost! Det dummeste du gjør er å hoppe over dette måltidet, nettopp fordi det setter i gang forbrenningen. Alternativet er at kroppen lever  på spare pluss, og du ødelegger forbrenningen.
- Spis seks til syv måltider om dagen, eller hver tredje time.

Og til slutt:
- Begynner du å lure på om noe er usunt, er det som oftest det!

Alt mulig
Ting er ikke alltid så sunt som vi tror, for mye er alltid for mye, og det perfekte kosthold kan være vanskelig å sette opp. Likevel er alt mulig, og med riktig innsats og sterk nok vilje kan alle bli verdensmestere!

Lykke til,
hilsen Cornelis :)

Ønsker du å bestille meg, send meg en mail her for timebestilling eller kostholdsplaner.
Så kanskje jeg kan hjelpe nettopp deg!

TRENE DAGEN DERPÅ?

Du våkner søndag morgen med hodebank og dårlig samvittighet. Kroppen føles nedbrutt og dehydrert. Det er da du stiller deg spørsmålet; BØR JEG TRENE?

Dagen etter en "fylletur" føler mange for å rette opp "att alle feila fra i går", men er egentlig dette så lurt?

Med inntak på mer enn ett par øl og noen glass vin, vil jeg si NEI. Kroppen jobber nå for harde livet for å kvitte seg med giften, og presse kroppen da til å takle flere fysiske utfordringer er ikke å anbefale.

Når det er sagt; drakk du noen få øl med noen venner lørdag kveld, og tok en tidlig kveld med litt mat og vann før du la deg, er saken en annen.

Etter inntak
For å vite om du er i gruppen som kan trene eller om du bør la være, må du prøve å se litt på mengden du fikk i deg og så regne ut hvor mye som fortsatt kan være igjen.

Kroppen forbrenner ca. 0,10-0,15 promille per time. Det vil altså si at hvis du hadde en promille på 2,00 klokken 2 i natt, er ikke all alkohol ute av kroppen før tidligst klokken 16 i ettermiddag.

I tillegg bør du tenke på at du har "tørket" ut kroppen med alkoholen i går, og mitt råd er da heller å drikke mye vann og få i deg riktig og rikelig med næring i stede for å løpe bort til gymmen ti over fire.

Ikke så farlig
Er man flink til å trene jevnt og trutt, er ikke en søndag uten trening så nøye. Da kan det være bedre å slappe ordentlig av, og heller heale kroppen så den er klar for en ny uke med hard trening.

Er man derimot i gruppen som sjelden eller aldri trener, er i hvert fall argumentet for å presse kroppen til å trene- akkurat i dag- ikke salgbart.
Da vil jeg heller anbefale deg å prøve og motivere deg selv til å trene i morgen, eller kanskje droppe å drikke neste helg(?).

Hva mener du? Dere synes vel jeg er en tørrpinne nå :)

Søndags hilsen fra Cornelis
hits