TRENING FOR JENTER


«Alle» jenter som trener er redde for samme ting; å bli store. Derfor har jeg her satt opp noen punkter for hvordan dere som er så «redde» kan trene.

Dere kvinner er (generelt) så redde for å bli «bodybuildere», og det å trene med vekter er gjerne det «skumleste» dere vet. Det er her dere tar feil!

Tren med vekter
Min erfaring er at de jentene som kombinerer vekt- med kondisjonstrening er de som blir slankest, strammest og mest fornøyde. For det er faktisk sånn at jo mer muskelmasse du har, jo mer forbrenner du, hele døgnet! I tillegg har ikke jenter samme mulighet til å bygge så store muskler som gutter, så det at man risikerer å bli for stor er ikke noe å bekymre seg for. De jentene som eventuelt blir for «store», kjører gjerne et umenneskelig treningsopplegg, i tillegg til mye spesielt kosttilskudd. 

30 av hver
For best resultat bør du i minst halvparten av treningsdagene dine, eller helst tre ganger i uken, presse inn vekttrening FØR kondisjontrening. Da bør  første halvdel være vekttrening på ca. 30 minutter, etterfulgt av nye 30 minutter med kondisjonstrening. På disse dagene bør den totale treningstiden ikke være lenger enn én time, mens dager med bare kondisjonstrening kan vare lenger, f.eks. ved 90 minutters spinning timer.
LEGG MERKE TIL: TREN STYRKETRENINGEN FØR KONDISJONTRENINGEN!

Form kroppen
Alle sliter nok med en eller annen del på kroppen man ikke er like fornøyd med. Kvinner generelt klager gjerne over for stor- eller flat rumpe, slapp mage, eller dvaske armer.
Har du f.eks. «flat» rumpe er det ekstremt hvor mye mer fornøyd du kommer til å bli ved å kjøre øvelser som knebøy og utfall. Er derimot rumpen for «stor», er disse øvelsene ikke prioritering nummer én. Det er derfor viktig å få formet kroppen etter dine forutsetninger, noe du kan få hjelp til av de sakkyndige på ditt lokale treningssenter.
LEGG MERKE TIL: IKKE ALLE ØVELSER PASSER LIKE GODT FOR ALLE, FÅ HJELP OM DU ER I TVIL!

Uansett om du er tynn eller tykk, høy eller lav, bør du huske på å variere din egen trening, noe som også for jenter betyr å gå innom vektrommet av og til. For husk; dere kan nesten ikke bli store uansett :)

Hilsen Cornelis

SKRIV GJERNE DIN MENING!






STOCKHOLMS FETESTE STED!

STOCKHOLMS BLI FEIT STED!

Skulle du stå i Stockholm og lure på hvor det er godt å spise- og du samtidig ikke er redd for å legge på deg- er «Sirap» stedet å gå!

På «Sirap» eller «Sirup» om du vil, får man ordentlig amerikansk frokost og lunsj. Her går det mest i egg/bacon og pannekaker. Sist nevnte med (kanskje ikke så rart) sirup, syltetøy, krem, osv. Et eldorado for sultne ulver, men ikke stedet å gå om du er på slankekur..

Fransk/ italiensk
Stedet bygger på amerikansk matkultur, men blander likevel inn fransk/italiensk atmosfære, med høy espresso føring. Her består den ultimate frokost (som starter rundt 11 i helgene) av egg/bacon, pannekaker, juice og mange kopper espresso.

Stedet å være
«Sirap» har fått litt kult status, og særlig i helgene er det laaaaang kø før de åpner.
Du finner caféen ved Surbrunnsgatan i Vasastan, som forøvrig kanskje er det koseligste området i Stockholm.
Se deres meny.

Så hvis du liker amerikanske pannekaker, og du planlegger en visitt til söta brors hovedstad, kan jeg på det varmeste anbefale «Sirap».

GOD HELG!

Hilsen Cornelis

TRENE MED SYKDOM?


Ved forkjølelse og sykdom bør man være forsiktig med trening, men de fleste av oss viker nok fra tredemølla litt for lett når det tetter seg i nesa.


Ikke lurt
Det er alltid ett populært spørsmål på denne tiden av året. Er jeg for syk til å trene? Nesa er tett, hodet verker og musklene er trette, er du kanskje for syk til å trene?

Å trene når man er syk er ikke noe jeg anbefaler, men det hender nok en gang for ofte at snue og hodeverk setter en stopper for treningstimen.
Har du feber- i forbindelse med en infeksjonssykdom- er ikke trening bra. Dette vil likevel stoppe seg naturlig, siden man gjerne ikke orker å trene uansett.

Er man derimot bare litt snufsete, er ikke trening farlig. Dette er som oftest bare en dårlig unnskyldning for å fortsette å ligge på sofaen, som ofte i vinterhalvåret kan virke mer fristende enn å trene.

Etter å ha sett mange av mine egne kunder og venner holde seg hjemme- nettopp pga. litt snufsing- fikk jeg lyst til å sjekke opp om det er jeg som stiller for høye krav, eller om det faktisk er slik at mange av oss er litt vel «forsiktige».

Spør legen din
Derfor ringte jeg lege, Eirik Pettersen, og fikk disse svarene ut av ham:

Når er det farlig å trene?
- Hvis man er under behandling for en infeksjonssykdom, for eksempel lungebetennelse, er det lurt å spørre legen om når man kan begynne å trene igjen. Har man feber er det lurt å vente til den har gått ned.
Men som regel vet man best selv. Man kjenner det som regel på kroppen når man er frisk nok til å trene.

Er folk mer forsiktig enn nødvendlig?
- Som regel er vel folk litt for forsiktige når det gjelder trening og sykdom- mange bruker det nok som unnskyldning for å ligge på sofaen i stedet. Det finnes noen unntak, som for eksempel kyssesyken, eller mononukleose som det egentlig heter. Da må man være forsiktig med fysisk aktivitet og følge legens råd. En annen sak er kronisk sykdom. De fleste pasienter med en eller annen form for kronisk sykdom kan- og bør, vil mange si- drive fysisk aktivitet. For eksempel utelukker ikke hjertesykdom trening, men hør med legen i hvert enkelt tilfelle.

Ut ifra disse opplysningene vil jeg si at mange av oss nok kan trene mer enn vi selv tror (eller innbiller oss), men spør altså legen din om du er usikker.

Én ting er i hvert fall sikkert, du blir ikke i bedre form av å ligge på sofaen, men noen ganger er det likevel det beste å gjøre.

Hilsen Cornelis



HVA MENER DU?

VG «STJAL» SVENSK GULL


Det ble gull til Norge i går, selv om vi ikke vant. Vi var nemlig med og hjalp svenskene til gull, skal vi tro VG.

Svenskene kan endelig hvile lettet ut, etter å ha innkassert gull på både dame- og herrestafetten.
VG NETT mente derimot at gullet også var norsk.

Norsk-Svensk
Da de svenske langrennsdamene i går tok Sveriges første OL-gull siden vinterlekene på Lillehammer, ble det litt for mye for enkelte her hjemme. Én ting er å ikke vinne, men at Sverige skal gå av gårde med gullet- alene- der går grensen.
«Norsk-Svensk GULL» var teksten som sto på VGs nettsider da stafetten var over.
Grunnen var at den svenske treneren var norsk.

Greit så er treneren norsk, men gir det oss retten til å «ta» gullet?
Sverige kan kanskje heretter si de vant Melodi Grand Prix i ´85, med låta «La Det Swinge» og gruppen Bobbysocks.

«Første OL-gull siden 1994, men treneren er norsk»
- VG

Morsomst
Selv om svenskene skulle ta flere gull enn oss, er vi uansett bedre på én ting;
sportskommentarer.
For der svenskene er gørr kjedelige, kommer vi nordmenn på banen.

Kommentarene i norsk tv, radio eller aviser er ofte noe slik:
- Å kom igjen! Dette kan vi klare!!!, hyler de gjerne helt til de siste 10 meterne, selv om Marit Bjørgen skulle ligge 1000 meter bak. - Å kom igjen! Vi tar gull, tar vi gull!?
- Vi var uheldige, bare vi altså! Hadde det ikke vært for at hun er syk!, Den elendige italienske maten!,  Den uvante middelhavsluften!, De vonde sengene!, Hvis italienerne bare hadde kunnet snakke norsk!
«Norge er gull- favoritter!», «Norge tar GULL i dag!», «Marit sier hun er i GULL- form!», «Dette blir en folkefest!» - Oi, vi tapte. Ja det var den forkjølelsen som gjorde det.
«Nå er Marit i form igjen, nå LUKTER det GULL!» - Ja nei, vi vant ikke, men vi tapte ikke heller.
«Svenskene hadde ALDRI vunnet uten NORSK hjelp!!»

Det er typisk norsk å være best! Så la oss også være best på å unne andre seier, og ikke synke så dypt at vi må «stjele» gull fra söta bror! De er jo tross alt ikke så rike. 

Cornelis :)

P.S. Etter litt kom VG NETT med denne: 

«SJANSELØS MOT SVERIGE
- ..men vi knuste Sverige i curling!»

Prinsessen og Professoren

Prinsessen og Professoren

Jeg tok med meg Jasmin Aasland, kjent fra «Borettslaget» og «Tjuefjerde», på en beinhard treningsøkt. Det ble et avslørende og morsomt møte, som du kan lese mer om på Side2.

N.B.! Jasmin er aktuell i «Prinsessen og Professoren», som har premiére på TV3 i midten av mars.


Cornelis

Dans, ikke sport?

Under et intervju med Absolutt Underholdnings nye programleder Henriette Bruusgaard, kom spørsmålet opp om dans egentlig er en sport. Det fikk meg til å lure..


Hva er sport?
Mange mener at golf definitivt ikke er sport, og enda fler vil nok sløyfe sport i motor(-)sport.
Henriette Bruusgaard i Absolutt Underholdning var i hvert fall, som dere kan lese i mitt intervju med henne på Side2, usikker på om dans kan regnes som sport.  

Så mitt spørsmål er; hva er egentlig sport? 

Er det når du beveger deg og bruker kroppen, man kan kalle det sport? På denne måten kan jo golf og andre litt "trege" grener forsvares. Hva med bilsport? Kan adrenalin og svette, brå svinger eller rette raske strekninger forsvare det som en sport. Ja mener jeg, men alle er kanskje ikke enig?

Programlederen i Absolutt var ikke sikker på om dans kunne regnes som sport, selv om hun har svettet igjennom det selv i flere år.

Bestem selv
Når man ser på hva som omtales som sport, det være seg golf, sjakk, nascar, bowling, (vann)polo, tennis, curling, osv. kan man få følelsen av at dette er opp til øyet som ser.

Derfor vil jeg gjerne ha DIN mening om dette emnet!


Hilsen Cornelis :)
hits