TRENING FOR JENTER


«Alle» jenter som trener er redde for samme ting; å bli store. Derfor har jeg her satt opp noen punkter for hvordan dere som er så «redde» kan trene.

Dere kvinner er (generelt) så redde for å bli «bodybuildere», og det å trene med vekter er gjerne det «skumleste» dere vet. Det er her dere tar feil!

Tren med vekter
Min erfaring er at de jentene som kombinerer vekt- med kondisjonstrening er de som blir slankest, strammest og mest fornøyde. For det er faktisk sånn at jo mer muskelmasse du har, jo mer forbrenner du, hele døgnet! I tillegg har ikke jenter samme mulighet til å bygge så store muskler som gutter, så det at man risikerer å bli for stor er ikke noe å bekymre seg for. De jentene som eventuelt blir for «store», kjører gjerne et umenneskelig treningsopplegg, i tillegg til mye spesielt kosttilskudd. 

30 av hver
For best resultat bør du i minst halvparten av treningsdagene dine, eller helst tre ganger i uken, presse inn vekttrening FØR kondisjontrening. Da bør  første halvdel være vekttrening på ca. 30 minutter, etterfulgt av nye 30 minutter med kondisjonstrening. På disse dagene bør den totale treningstiden ikke være lenger enn én time, mens dager med bare kondisjonstrening kan vare lenger, f.eks. ved 90 minutters spinning timer.
LEGG MERKE TIL: TREN STYRKETRENINGEN FØR KONDISJONTRENINGEN!

Form kroppen
Alle sliter nok med en eller annen del på kroppen man ikke er like fornøyd med. Kvinner generelt klager gjerne over for stor- eller flat rumpe, slapp mage, eller dvaske armer.
Har du f.eks. «flat» rumpe er det ekstremt hvor mye mer fornøyd du kommer til å bli ved å kjøre øvelser som knebøy og utfall. Er derimot rumpen for «stor», er disse øvelsene ikke prioritering nummer én. Det er derfor viktig å få formet kroppen etter dine forutsetninger, noe du kan få hjelp til av de sakkyndige på ditt lokale treningssenter.
LEGG MERKE TIL: IKKE ALLE ØVELSER PASSER LIKE GODT FOR ALLE, FÅ HJELP OM DU ER I TVIL!

Uansett om du er tynn eller tykk, høy eller lav, bør du huske på å variere din egen trening, noe som også for jenter betyr å gå innom vektrommet av og til. For husk; dere kan nesten ikke bli store uansett :)

Hilsen Cornelis

SKRIV GJERNE DIN MENING!







Kommentarer:
Postet av: Wenche

He he he, Jeg skjønner helt hva du mener, og det er jo sånn vi jenter tenker, vi vil jo ikke bli store. Men, jeg har ett spørsmål: Hva med spinning? får man store lår av det??Ellers vil jeg bare si tusen takk for en kjempe fin blogg og mange utrolig fine artikler CorneliusHilsen Wenche Arildsen

23.feb.2006 @ 11:08
Postet av: Cornelis

Takk for det!:) Spinning får folk gjerne litt forskjellig resultat av. Der tror jeg det går mye på hvordan du stiller inn styrken og utfører timen. Lærerne er ofte veldig gald i å pushe folk til å trå på veldig tungt, for da blir du «sterk», sier de. Problemet er at du også blir altfor seig og treg, og noen får litt «store» lår av det. Mitt råd til deg er; skal du ha spinning så hold farten høy, og hold intensiteten opp. Ta heller en kortere time, med kjappere tempo!Lykke til! Hilsen Cornelis

23.feb.2006 @ 11:15
URL: http://cornelis@z-one.no
Postet av: Tomas

Svar til Wenche ang spinning og store lår...Generelt så får du ikke store lår av sykkel, forutsatt at du er normalt bygget da. er du bygget som hr Hushovd fra Grimstad derimot - og genetisk er bygget for okselår er saken derimot en annen...Råder deg til når trener sykkel å ligge på det man kaller terskelnivå, det er ikke så inviklet som det høres ut - du ligger på nivå akkurat under der melkesyra kommer...du blir overrasket hvor lett du da kjører egentlig - da får du mest utbytte av spinning timen , både ift fettforbrenning og trenin av kondisen .....bare et lite råd fra en hobbysyklist..trener du på elixia på majorstuen, ta en prat med Ståle, Jonas eller Christian...de er "konger" på å legge opp sykkeltrening...lykke til Tomas

23.feb.2006 @ 12:15
Postet av: Hanne Cecilie

Denne siden var helt topp! Jeg begynte på treningsstudio for ett årsiden og har trent jevnt styrketrening kombinert med kondisjon med svært godt resultat. Jeg har som mål å gå Birken i år på under 6 timer og jeg tror jeg nærmer meg. Jeg har fått større muskler, men kun under huden og på ingen måte stor slik mange tenker. Akkurat nå har jeg konsentrert meg om å gå på ski...den siste uka har jeg gått 100 km tilsammen. Jeg har vekslet mellom langtudrer og fartstrening, men burde jeg trene styrke hele tiden på tross av så mange mil i løypa? Den siste uka har jeg ikke gjort det og lurer på om jeg skal kutte det ut frem til Birken som er 18. mars, kun konsentrere meg om å gå på skì?

23.feb.2006 @ 12:49
Postet av: alice

takk for tipset! jeg trener vekter to ganger i uka og kjører løping og svømming i en times tid etterpå. syns dette funker fint. men synes det er vanskelig å finne styrketreningsmaskiner som gir god magemuskeltrening. er det best å kjøre situps i ulike varianter utenom i steden?

23.feb.2006 @ 13:58
Postet av: Kaja

Hei Cornelis.Jeg har en enkel trimsykkel hjemme som står helt ubrukt. Kan du fortelle meg hvordan jeg kan utnytte den best mulig for å forbrenne fett. Trenger å gå ned noen kilo. Har prøvd sånn sykle fort i så og så lang tid og så sakte og sånn og fort igjen, men det likte jeg ikke noe særlig. Hvis du kan si meg hvor mange ganger i uken, og hvor langt jeg burde sykle på sånn ca tid hadde det vært fint.Kaja:)

24.feb.2006 @ 11:53
Postet av: Kine

Hei Cornelis.Har nettoppp lest artikkelen din om kvinner og trening, og syns den var veldig bra. Men det er en ting jeg lurer på; -Hvorfor pressiserer du så veldig at man skal trene styrke FØR kondisjon? Selv går jeg på et treningssenter hvor spinningtimene er først, og deretter styrketimene.Burde jeg heller trene styrke selv før jeg tar en spinningtime, eller går det fint å ta spinning først og så en time med bodypump? Sett at jeg ønsker å komme i bedre form...Takk for en super blogg, og god ekspertise;)Mvh Kine.

26.feb.2006 @ 15:50
Postet av: Cornelis

Hei Kine!Flere tester på dette området viser at man får best resultat av å trene styrke først. I tillegg har jeg sett på flere av mine egne kunder at de yter best om de får trene styrke først, for så å løpe/sykle eller gjøre annen kardiovaskulær trening etterpå.Når dette er sagt kan du fint trene spinning først, for så å trene deg litt ut på slutten med vekter om du foretrekker det, men effekten skal altså være bedre den andre veien.Men én time med spinning etterfulgt av én time bodypump høres kanskje litt mye ut..(?) :)Hilsen CornelisP.S. Hyggelig å høre at du liker bloggen-

27.feb.2006 @ 16:35
URL: http://cornelis@z-one.no
Postet av: Hannah

Hei der! :)Jeg er en av de antageligvis få jentene som ønsker å bli stor.. Ønsker ikke å få "klumpemuskler", men vil ha ganske markerte muskler i legger, skuldre, rygg og armer.. Hvordan klarer jeg dette? Trener styrke 3 ganger i uka nå, kjører 15*3, opp mot maksimalt.Håper på svar.Klem Hannah

01.mar.2006 @ 20:51
Postet av: Ingvild

Heisann.Jeg er ei jente i normalt god form og med en atletisk kroppstype. jeg ønsker imidertid å øke muskelmassen samtidig som jeg vil få bedre kondis. Trener i dag ca fire ganger i uken. Har du noen treningtips?

01.mar.2006 @ 20:57
Postet av: Fabuleux

Jo, har hørt den der at jenter er redd for å bli store muskelbunter om de trener styrke. Jeg har trent styrke i snart 4 år, og jeg synes det er helt topp. Og jeg har fremdeles ikke blitt noen stor muskelbunt. Jeg har jo selvfølgelig fått litt mer definerte muskler i ben og armer, men bare nok til at det er sexy. Jeg danser i tillegg, og får strekt og tøyd mye gjennom det, og synes det er en bra kombinasjon med dans og styrke. De går dessuten hånd i hånd egentlig. Man kan ikke bli danserinne uten muskler. Ang. dette med styrke FØR kondisjon. Jeg trener litt variert på dette. Jeg varmer som regel opp med en tur på tredemøllen, trener styrke halvannen time, og tar så en ny kondisjonsrunde enten på sykkel eller sånn cross-country maskin før uttøying. Dette har funket supert for meg så langt hvertfall, og er det jeg fikk anbefalt av treneren min de to første årene (nå trener jeg uavhengig). Det blir ikke så mye kondisjon når jeg er i salen, men da løper jeg heller en tur ute neste dag.

01.mar.2006 @ 23:24
URL: http://www.maycountry.blogspot.com
Postet av: Carina

Godt vi jenter er forskjellig gitt. Jeg har vel egentlig vært ganske slank hele livet, har trent styrketrening i noen år nå... ikke ta motet fra meg, jeg vil ha litt muskuløse bein og sprettrumpe eller rett og slett se litt trent ut. Jeg vil ikke si at det nesten er umulig for jenter å få muskler...i forhold til gutter ja, men kommer mye ann på hvor hardt du kjører. Måtte bare si det =)

02.mar.2006 @ 00:35
Postet av: Tina

Hey! Fin artikkel. Hva slags tips har du til jenter med litt for stor rompe?? håper på svar;)

05.mar.2006 @ 16:55
Postet av: sandra

hei du!Der jeg trener har hver trener der forskjellige meninger så jeg er ikke sikker på hva jeg skal gjøre eller tro.kanskje du kan gi meg noen tips og svar:)mange snakker om spinning hva med ronig?er dette en bra trening?og hvordan vet jeg egentlig at jeg trener rett på apparatet?Jeg er 181 og veier ca65 er jeg da normalt eller litt over normal vekt for min høyde?Er det bra å trene før frokost?Jeg trives med å trene flere ganger i uken,jeg startet å trene mer aktivt for nesten 2 mnd siden men merker ikke stor forskjell hva gjør jeg galt?det jeg syns er vanskelig er å få i meg rett mat..det er å vanskelig når jeg ikke er sikker på hva som er fy mat og hva som er ok.har du noen forslag til hva som er bra og ikke bra å spise?tusen tusen takk på forhånd:)

05.mar.2006 @ 21:08
Postet av: Mare

Hei Cornelis:)Fin spalte du har.Jeg er en av de få jentene som har en veldi stor muskelmasse, mer enn mye vil jeg si. Noen vil vel kalle dette et luksusproblem, men som jente syns jeg ikke det er så gøy å ha legger som en fotballspiller naturlig. Hva kan jeg gjøre for å stramme opp men likevel ikke bygge muskler..Å ja jeg er unntaket av ei jente som faktisk bygger muskler ekstremt fort. Har du noen tips til meg? Hilsen meg;)

13.mar.2006 @ 16:35
Postet av: Stina

Hei Cornelis! Lurer på om du eller noen andre her har noen tips til hvordan man kan få større rompe? Jeg har ikke former i det hele tatt, er naturlig tynn, og er veldig misfornøyd med det! Har ikke en kvinnelig kroppsform i det hele tatt.. Hvis man følger dette treningsopplegget:http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/trening/article544829.eceVil man få større rompe da, eller risikerer jeg å bare få enda mindre rompe fordi jeg ender opp med å "trene den bort"?

13.mar.2006 @ 19:50
Postet av: Sprek?

Hei:)Jeg har GIGANTISKE leggmuskler.. og trives IKKE med dette. Men samtidig elsker jeg å trene! Jeg jogger ca.40 minutter tre ganger i uka, spinning 60min en gang i uka, aerobic to ganger i uka +masse sit-ups og armhevelser.Hva kan jeg gjøre for å beholde formen, men å få mindre legger??

13.mar.2006 @ 22:46
Postet av: Kenneth

mange myter som sier at jenter ikke skal trene på lik linje med gutter.Det så jeg har hørt er at jenter ikke bør ligge under 10 reps på en øvelse. de bør helst kjøre høye reps på treninga. 10- 20.er dette tull?kan jenter like så godt å ha utbytte av 6-10 reps per sett?vet jo at gutter har et større testo nivå og kroppen og dermed også bygger med muskelmasse enn jenter, men jenter kan jo bli like sterk i forhold til sin anatomi som en mann vil bli i forhold til sin anatomi?hvordan bør altså en jente trene vekter optimalt? :-)

14.mar.2006 @ 10:10
URL: http://www.kensuperstar.com
Postet av: flabben

Jenter kan like gjerne trene få reps ja. Å kjøre mer enn 15 reps redusere etterhvert styrkeframgangen. Greitt for nybegynnere første mnd for å komme inn i øvelsen, men etter hvert bør man komme seg ned i maks 10-12 reps selv om man er jente eller gutt.

22.mar.2006 @ 10:01
Postet av: Kristin

Hei! Fin side du har her, mange bra tips!!Jeg er en slank jente på 25, trener hver dag i ca 1 time, skal trappe det opp.. Vil ikke slanke meg men få muskler i magen, hendene, føttene å rumpe. Er det noen spess øvlser jeg kan gjøre? Lurer på å kjøpe meg en ro maskin, er det ett godt valg for disse øvelsene?

27.mar.2006 @ 14:50
Postet av: Kristin

Hei! Fin side du har her, mange bra tips!!Jeg er en slank jente på 25, trener hver dag i ca 1 time, skal trappe det opp.. Vil ikke slanke meg men få muskler i magen, hendene, føttene å rumpe. Er det noen spess øvlser jeg kan gjøre? Lurer på å kjøpe meg en ro maskin, er det ett godt valg for disse øvelsene?

27.mar.2006 @ 14:50
Postet av: jente

http://www.lindafodor.com/hemsida/galleri/media/better_b/pages/better_b2.htmIngen jenter kan vel være redde for å bli slik??Ta det med ro jenter- vi blir ikke "gutte-store" av å trene vekter- snarere tvert om!!:)

30.mar.2006 @ 18:55
Postet av: jente

lettere å legge den her så jeg...:)

Postet av: ingunn

hvis man derimot har stor rumpe, hvilke øvelser bør man trene istedenfor utfall og knebøy?

16.apr.2006 @ 11:31
Postet av:

hei. jeg er en jente med ganske fin og struttende rompe når jeg har inntilsittende bukse på. jeg har nesten aldri trent den så den består av bare fett, hvordan skal jeg trene for å få fettet omdannet til muskler?

16.apr.2006 @ 14:59
Postet av: Nina

Hvorfor må man trene kondisjonstrening etter styrketreningen? Føler at jeg yter bedre når jeg trener kondis først.

19.apr.2006 @ 19:05
Postet av: Rebekka Johansen

Hei hei =)Jeg er ei jente på 16 år.Kroppen min har ikke vert et stort problem før, men jeg syns den har blitt det i det siste, og jeg føler jeg trenger å "stramme den opp litt", blandt annet rompe, lår og mage.Jeg har ikke råd til studio eller aperater, men hadde håpet på at noen kunne gi meg tips til hvordan jeg kan trene disse hjemme??

20.apr.2006 @ 23:35
Postet av:

leggmuskler er sexy

11.jun.2006 @ 08:28
Postet av: Elise

Hei! Når du sier at hvis man skal bare trene kondisjon en dag, så skal det være 90 min... er ikke det litt lenge?Selv trener jeg kondisjon(jogging) 45 min noen dager i uka. :S Hilsen en som trenger et svar!

23.jul.2006 @ 11:17
Postet av: Sejla

hei,takk for gode tips, men lurer bare på hvor viktig det er å trene styrke før kondis og hvorfor???Hilsen en som trener mye selv, men har for det meste alltid starta opp med kondis....

28.jul.2006 @ 16:30
Postet av: Martine

ville du anbefalt jenter å bruke kosttilskuddet alpha lipoic acid ved styrke trening??

24.aug.2006 @ 22:35
Postet av: Janicke

Hei!Hva er grunnen til at man bør trene styrke før kondisjon?! Jeg pleier som regel alltid å løpe før jeg trener styrke,men hva er fordelen med å ta kondisjonen til slutt?!?mvh Janicke

05.nov.2006 @ 14:54
Postet av: Silje

Hei hei :-D leste i form bladet her om dagen,og der sto det skal man kombinere 2 ting på en dag. Skal man ha kondisjonsøkta føre vekttrening.. Mens du anbefaler noe annet. Hva er mest effektivt? Gokos :-D

19.nov.2006 @ 13:55
Postet av: gunnar

ble litt nyskjerrig,,,hvor store lårmuskler på jenter er store..jeg er vel litt tynn, men har lårmuskler som er 46cm breie...hvor store jentemuskler snakker vi om..?

06.mai.2007 @ 05:22
Postet av: lise

hei! jeg er en jente på 17 som har litt for tynne lår og litt liten rompe men litt sideflesk.. jeg trener vekter ca 2-3 ganger i uken for å få større lår og rompe. jeg har trenet vekter i ca. 3-4mnd nå men har fått liten virkning. jeg trener ofte knebøy og utfall. hva må jeg gjøre for å få bedere virkning? og hvor lang tid tar det?

22.aug.2007 @ 22:14
Postet av: Alex..

Jeg har problemer, jeg er for tynn, ikke sykelig tynn, men jeg har nesten ikke lår, eller rumpe, noe som planger meg, det er så vidt jeg tørr å kjøpe en ny bukse for jeg ser så dum ut, ingen former , untatt pupper, jeg vill virkelig legge på meg, og trene meg til en fin kropp, men jeg vill ikke gjøre det på feil måte, få fult av kviser, og jeg vill ha en slank kropp/ mage, men jeg vill ha lår og rumpe! Hjelp! Noen tips?

29.okt.2007 @ 19:45
Postet av: Emilie

Hei! Jeg trener en og en halv time hver dag men jeg vil ha en strammere rumpe. Har du noen bra øvelser for det? Vær så snill å svar meg!:D

16.jan.2008 @ 15:22
Postet av: Beatrice

Hei! Jeg vil veldig gjerne bli kjempestor, og trener opp mot fem timer hver dag, men føler ikke at det er nok. Hvordan bør jeg trene for å maksimere muskelmassen og for at musklene skal bli synligst mulig?

20.mar.2008 @ 11:43
Postet av: Camilla

Hei! Jeg er en jente som har litt små lår og tynne armer. Jeg vil gjerne få de litt større. Har du noen bra treningstips til meg? Håper du svarer!

22.mar.2008 @ 02:50
Postet av: Nina

Hei:) Jeg er en jente på 15 år som drømmer om å få litt større rumpe..Jeg har abselutt ikke noen former bak og det er veldig irriterende har alltid problemer med klær og tør aldri gå i stamme klær .. jeg hadde så gjerne ønsket å få større rumpe , så jeg lurer på om du har noen bra tips som kan hjelpe mej der ??

15.sep.2008 @ 15:10
Postet av: Inaa

Hei! Noen tips til trening om man har stor rompe?Jeg trener spinning intervall 2ganger i uka:P +

Styrke trening 2 ganger i uka.Men lårene mine blir bare større og større etter jeg har startet med spinning og rompa er like stor som den alltid har vært. Fordi om jeg har et veldig sunt kosthold.Hva kan jeg trene for og få mindre rompe og lår?

18.nov.2008 @ 20:51
Postet av: meg

hei, kjempe bra side :)jeg har en ganske unormalt stor rumpe for "lyse" kvinner. spesielt siden resten av kroppen er helt normal. Jeg lurer på hva jeg skal trene for å få litt mindre rumpe. Trener styrke, kondisjon, pilates og utholdenhet 6-7 ganger i uken, så er veldig veltrent. og jeg spiser veldig sunt. Ikke poteter eller pasta, sjeldent brød. og heller ikke kjøtt som svin osv. Jeg spiser mest kylling, fisk og masse grønnsaker. Men rumpen min "henger" rett ned, og er enorm. Hva skyldes dette? og hvilke øvelser skal jeg gjøre for å endre på det?

30.mar.2009 @ 19:40
Postet av: Ida

Blir bare tull å si at jenter ikke kan bli store, og at jeg som blir store kjører et umennskelig treningopplegg. Det finnes faktisk en god del jenter som bygger mye muskler veldig fort, eller bare har någenlunde store muskler naturlig. Jeg trenger f.eks ikke trene så mye , lenge eller hardt før jeg har store muskler. syntes det blir feil og si det du sier her , for du har jo tydeligvis ikke så veldig stor peiling, du kan jo ikke vite åssen alle jenter er.

10.mai.2009 @ 19:27

Skriv en ny kommentar:

Navn:
Husk meg ?

E-post:


URL:


Kommentar:


Trackback
Trackback-URL for dette innlegget:
http://blogsoft.no/trackback/ping/804509
hits